Klart för hybridbussen
Nu finns en hybridbuss klar för marknaden. Den spar upp till 30 procent av dagens bränsleförbrukning varför investeringen betalar sig på några år lovar tillverkaren Volvo.
Kravet på rejält sänkt bränsleförbrukning inom transportbranschen växer sig allt starkare och det av flera skäl. Ett av de viktigaste är behovet av att minska utsläppen av koldioxid som påverkar vårt klimat. Ett annat skäl är det mycket höga oljepriset som förväntas bli ännu högre i framtiden.
Volvo 7700 Hybrid ger ett viktigt bidrag till en förbättrad miljö. Den lägre bränsleförbrukningen gör att växthusgasen koldioxid minskar med upp till 30 procent. Utsläppen av partiklar och kväveoxider minskar med upp till 40-50 procent, jämfört med motsvarande dieselbuss. Allt enligt tillverkaren Volvo.
Hybridtekniken har funnits länge, men trots ökade miljökrav har den ännu inte slagit igenom med full kraft. Anledningen är att hybridbussarna hittills har varit för dyra och gett en för liten bränslebesparing. Volvo påstår att de med sitt fordon lyckats pressa priset på den nya tekniken så långt att hybridbussen nu kan komma att konkurrera med andra bussar.
Stora volymer
Volvo har valt att utveckla en parallellhybrid med en teknologi som kommer att användas på såväl bussar som lastbilar och anläggningsmaskiner inom koncernen. Det handlar på sikt om stora volymer vilket pressar kostnaderna.
Volvos hybridkoncept kallas I-SAM och består av en kombinerad startmotor, elmotor och generator med en elektronisk kontrollenhet. I-SAM sitter mellan en liten dieselmotor och Volvos hyllade växellåda I-shift. Tack vare I-SAM kan bromsenergin återvinnas och lagras i ett litiumjon-batteri. Den återvunna energin används sedan för att driva elmotorn.
Att det är en parallellhybrid innebär att bussen kan drivas av antingen elmotorn eller dieselmotor var för sig, eller också genom bägge motorerna tillsammans. Det innebär att bussen har kunnat utrustas med en mindre, 5-liters, dieselmotor jämfört med en 9-litersmotor i dieselversionen av Volvo 7700. Med dubbla motorer förbättras bussens prestanda, men bränsleförbrukningen sänks.
- En annan stor fördel med Volvos hybridteknik är att dieselmotorn stängs av vid hållplatser och trafikljus. Bussen startar med hjälp av elmotorn och först när bussen nått upp i 15-20 km/tim, startar dieselmotorn vilket sker automatiskt, säger Håkan Karlsson, vd för Volvo Bussar.
Den lösningen innebär en stor fördel för miljön i städerna. Passagerare, fotgängare och medtrafikanter drabbas av både mindre buller och avgasemissioner.
En viktig orsak till att bränslebesparingen i Volvos hybridbuss blir så stor som upp till 30 procent är att samtliga hybridkomponenter är utvecklade av Volvo. Håkan Karlsson:
- Tidigare har det varit vanligt att busstillverkare köpt hybridkomponenter utifrån och försökt anpassa dem till den egna bussen, men det är svårt. Genom att vi själva utvecklat komponenterna, har vi kunnat optimera bussens bränsleförbrukning fullt ut. Samtidigt har vi skapat en mycket en god driftsäkerhet.
Plats för fler passagerare
Många av dagens hybridlösningar innebär att bussen blir betydligt tyngre och därmed kan ta färre passagerare. Detta förhållande gäller dock inte Volvo 7700 Hybrid. Bussen väger drygt 100 kilo mer än dieselversionen men tack vare bättre viktfördelning, kan den trots viktökningen ta upp till sju passagerare fler än dieselversionen. De första bussarna kommer att levereras till kunder under 2009 och serieproduktionen startar i början av 2010.