23948sdkhjf

Kollektivtrafikens roll osäker

Branschreaktionerna på regeringens infrastrukturproposition är överlag fyllda av tillförsikt även om det inte saknas kritik. Kollektivtrafiken borde fått mer, enligt SK och BR.
– Innehållet är ett steg i rätt riktning på väg mot ett klimatsmart samhälle, men det saknas en tydlig kollektivtrafikprofil, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd för Svensk Kollektivtrafik, i en kommentar.

- Det är glädjande att se att regeringen vill satsa på drift och underhåll. 200 miljarder kr till spår och vägar bidrar till att vårda den infrastruktur vi redan har och som måste vara pålitlig för våra resenärer, säger Charlotte Wäreborn Schultz.

För litet till kollektivtrafiken
Men Svensk Kollektivtrafik konstaterar att nivån på investeringarna, 217 miljarder kronor, kunde varit högre. Kollektivtrafikbranschen jobbar i riktning mot en fördubbling av kollektivtrafiken och i det arbetet spelar exempelvis tillgång till mer spårkapacitet en viktig roll. Enligt organisationen hade den önskade nivån varit 280 miljarder kronor.

I propositionen tar regeringen upp betydelsen av kollektivtrafik för att klara av klimatutmaningen och nämner behovet av investeringar i infrastruktur. Regeringen skriver vidare att kollektivtrafiken utgör ett viktigt medel för att uppfylla de transportpolitiska målen och därigenom åstadkomma en långsiktigt hållbar tillväxt i hela landet. För att fler bilister ska kunna välja kollektivtrafiken påtalar regeringen att kollektivtrafikens kapacitet bör fördubblas. Detta skulle kräva omfattande investeringar i bland annat infrastruktur. Därför efterlyser Svensk Kollektivtrafik en tydligare kollektivtrafikprofil i skrivningarna om de satsningar som ska inrymmas i de 217 miljarderna.

- Vi ser dock fram emot att i den kommande åtgärdsplaneringen få vara delaktiga i arbetet och gemensamt arbeta för klimatsmarta investeringar, säger Charlotte Wäreborn Schultz.

– Det är särskilt glädjande att regeringens anslagshöjning på drift- och underhåll av vägar överensstämmer med vad Vägverket och kollektivtrafikbranschens aktörer krävt, eftersom en förbättring av vägarna är en förutsättning för ett effektivt transportsystem. Busstrafiken står i dag för cirka 57 procent av det totala antalet personresor inom kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund.

Propositionen bygger på arbetet i KollFramåt och dessa tankegångar blir nu institutionaliserade, vilket är mycket positivt. Däremot saknas i propositionen konkreta åtgärder för att utveckla kollektivtrafiken. Utan istället hänvisar propositionen till kollektivtrafikbranschens arbete med att genomföra fördubblarplanen.

– Det är också positivt att regeringen avser att ändra Jernhusen AB:s bolagsordning så att bolagets fastighetsinnehav ska användas för att främja effektiviteten i järnvägs- och transportsektorn, säger Anna Grönlund.

Banverket hoppas på höghastighet
- Det här skapar nya möjligheter till ett transportsystem som sätter kunden och miljön i fokus samtidigt som det ställer större krav på oss som myndighet, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand

- Vi har tillsammans med de tre andra trafikverken sedan i vintras utarbetat modeller för planering och för gemensam analys av långväga persontransporter och gods. Vi ser fram emot att förvalta förtroendet att ta fram planen och föra en fortsatt dialog med regionerna, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand.

I propositionen slås fast att kollektivtrafikens andel av resorna bör öka. Ökad konkurrens på spåren anges som ett viktigt inslag. Regeringen föreslår att statsbidragen till regionala järnvägsfordon ska avskaffas, eftersom fordon ska ses som ett konkurrensmedel.

Regeringen tillsätter en utredare för att särskilt titta på frågan om Sverige ska bygga höghastighetsbanor, järnvägar som medger hastigheter på 300 kilometer i timmen. Till sommaren 2009 ska utredningen vara klar. Banverket har i en rapport till regeringen i juni i år konstaterat att höghastighetsbanor kan ge stora kapacitetsvinster för både gods- och persontrafik men att ytterligare beslutsunderlag behövs.

- Regeringen föreslår en ökad satsning på drift och underhåll av vägarna. Anslagen föreslås bli minst 136 miljarder för perioden 2010 - 2021. Kostnaderna för drift och underhåll av vägarna har skjutit i höjden under senare år, framför allt som följd av höjda priser på energi och olja. Därför har vi inte kunnat hålla jämna steg med förslitningen av vägarna. Genom denna satsning kan en återhämtning ske. En förbättring av drift och underhåll är en förutsättning för ett effektivt transportsystem, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö .

Socialdemokraterna sågar inte oväntat den infrastrukturproposition som den sittande regeringen lagt:

- Jag är förvånad över att regeringen - när vi nu går in i en lågkonjunktur - inte lever upp till de högt ställda förväntningarna, som man själv har bidragit till. Om kostnadsökningarna är lika höga som de senaste åren, äter det mer än väl upp det som regeringen nu aviserar. Därmed sänker regeringen ambitionsnivån vad gäller infrastrukturen. Det är mycket olyckligt, säger socialdemokraternas infrastrukturpolitiske talesman Ibrahim Baylan som lovar att hans parti inom de närmaste veckorna kommer att presentera sina förslag på infrastrukturen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078