23948sdkhjf

Tio miljoner extra för marknadsföring

Ett litet steg i rätt riktning menar Visit Sweden som får höjt anslag på tio miljoner i regeringens budget för 2009.
Regeringens budgetförslag, som presenterades på måndagen, visade sig bland annat innehålla en höjning av anslaget till Visit Sweden med 10 miljoner under 2009. Pengar som ska gå till att marknadsföra Sverige utomlands.
– Det är inte tillräckligt, men ett litet steg i rätt riktning. Nu kan Visit Sweden investera i fler partnerskapsprogram och därigenom växla upp dessa statliga resurser med investeringar från privata sektorn, säger Nils Carlsson, ordförande i Svensk Turism.
Visit Sweden ägs till hälften av Näringsdepartementet och till hälften av Svensk Turism. Organisationen arbetar för att marknadsföra Sverige i världen och därmed öka antalet utländska besökare till Sverige.
Tio extra miljoner till trots så är branschorganisationerna för turism ändå inte imponerade.
– Med tanke på att utländska turister bara i år tillförde 12 miljarder i momsintäkter till den svenska statskassan så känns 10 miljoner i extra anslag ganska lite. Vi ser tydligt att varje satsad krona ger mångfalt tillbaka, säger Mats Hulth, vd för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156