Tio miljoner extra för marknadsföring
Ett litet steg i rätt riktning menar Visit Sweden som får höjt anslag på tio miljoner i regeringens budget för 2009.
– Det är inte tillräckligt, men ett litet steg i rätt riktning. Nu kan Visit Sweden investera i fler partnerskapsprogram och därigenom växla upp dessa statliga resurser med investeringar från privata sektorn, säger Nils Carlsson, ordförande i Svensk Turism.
Visit Sweden ägs till hälften av Näringsdepartementet och till hälften av Svensk Turism. Organisationen arbetar för att marknadsföra Sverige i världen och därmed öka antalet utländska besökare till Sverige.
Tio extra miljoner till trots så är branschorganisationerna för turism ändå inte imponerade.
– Med tanke på att utländska turister bara i år tillförde 12 miljarder i momsintäkter till den svenska statskassan så känns 10 miljoner i extra anslag ganska lite. Vi ser tydligt att varje satsad krona ger mångfalt tillbaka, säger Mats Hulth, vd för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.