23948sdkhjf

SJ vill ha en rejäl utbyggnad

SJ saknar beslut om en rejäl utbyggnad av järnvägen i regeringens infrastrukturproposition som presenterades i veckan. 

– Det är glädjande att regeringen satsar rejält på infrastrukturen i närtid med bland annat i upprustning av järnvägen. Men kapacitetsbristen med trängsel och förseningar som följd när gods-, pendel- och fjärrtåg tvingas samsas om utrymmet kvarstår. Det är ett av de allvarligaste hoten mot fortsatt tillväxt och regeringens miljömål. Risken finns att fler väljer flyg och bil om riksdagen inte kraftfullt satsar på en bättre infrastruktur för tåget, säger Jan Forsberg, vd för SJ.
SJ efterlyser satsningar på både kort och lång sikt:
• På kort sikt – säkerställ och utveckla nuvarande spårsystem. Redan nu krävs väsentligt ökat underhåll och reinvesteringar, ökad kapacitet kring storstäderna och att pågående dubbelspårsutbyggnad fullföljs. Regeringens närtidssatsning i budgetpropositionen är därför ett steg i rätt riktning.
• På längre sikt – våga ta beslut redan idag om morgondagens infrastruktur. SJ är övertygat om att ett utvecklat järnvägsnät, i förhållande till andra transportsystem, är det bästa ekonomiska alternativet. Dessutom det definitivt bästa – och enda hållbara – alternativet ur miljösynpunkt.
– Nyinvesteringar i järnvägsnätet måste i första hand tillföra kapacitet i de centrala, efterfrågestarka stråken. Det bästa alternativet är att bygga nya höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping och Helsingborg, Från Sydsverige skulle banan sedan ansluta till hela det kontinentala Europa och bli ett verkligt alternativ till flyget, säger Jan Forsberg.
Regeringen konstaterar också att höghastighetståg med konkurrenskraftiga restider är ett intressant alternativ till flyget för resor mellan större städer. En utredning skall vara klar nästa år.
– Det är en positiv signal. En av de viktigaste slutsatserna i den utredning som en grupp industriaktörer presenterade i somras visar att satsningen ger stora möjligheter till överflyttning av resor från bil och inrikesflyg. Samtidigt blir investeringen mycket lönsam för samhället med en återbetalning på tre gånger under en beräknad livslängd på 60 år, säger Jan Forsberg.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078