23948sdkhjf

Nya Pågatågen dyrare

Viktiga beslut om Tågstrategin och nya taxor i färdtjänsten har fattats på  nämnden för kollektivtrafik i Skåne. De nya Pågatågen blir dock väsentligt dyrare än väntat.
När fullmäktige i december 2006 gav i uppdrag till nämnden för kollektivtrafik att köpa in nya Pågtåg var beloppsramen 2,20 miljarder kronor. Denna ram behöver nu ökas för att täcka tillkomna kostnader för tilläggsbeställningar, index, internränta och eventuell valutasäkring.

Anledningen till ökningen är bland annat de tilläggsbeställningar som måste göras i form av reservdelar och ATC säkerhetssystem. Reservdelarna är så kallande högvärdeskomponenter som används för underhåll av tågen. Reservdelarna kostar 80 miljoner kronor och det totala överskridandet genom tilläggsbeställningar blir 106 miljoner kronor.

Utöver tilläggsbeställningen tillkommer investeringskostnader för internränta på det betalda förskottet på tågen. Tågen är dessutom upphandlande i euro och kursen är flytande. Detta innebär att eurokursen vid tågens leverans kan vara både lägre och högre, vilket naturligtvis förändrar priset i kronor. Detta innebär att priset per tåg med det nya rambeloppet blir ungefär lika med det kalkylerade priset per tåg.

Anledningen till detta är att priset per tåg sänktes under slutförhandlingen med leverantören. Nämnden för kollektivtrafik har idag beslutat att föreslå till regionfullmäktige att ge nämnden en ökad investeringsram med 339 mnkr och 174 mnkr för index fram till 2008 till totalt 2,72 miljarder kronor. Den utökade ramen ska användas för att täcka kostnader för tillköp, intern kreditivränta på förskottet samt valutasäkring av återstående betalningar.

Trots fördyringen av de beställda tågen har nämnden för kollektivtrafik i Skåne beslutat att ställa sig bakom förslaget till Tågstrategi 2037. Vidare beslutade nämnden för kollektivtrafik att föreslå regionfullmäktige att genomföra utökade investeringsramar till de nya Pågatågen för bland annat tilläggsbeställningar av utrustning. Dessutom beslutade nämnden att ge i uppdrag till regionfullmäktige att anta nya taxor för färdtjänsten mer kopplade till Skånetaxan.

Remisstiden för förslag och åtgärder är nu avslutad och med utgångspunkt av dessa har nu strategin bearbetats. Nämnden för kollektivtrafik beslutade att ställa sig bakom Tågstrategin som en grund för fortsatt planering och utveckling av den regionala tågtrafiken. I november/december kommer en färdig Tågstrategi tryckas och distribueras till alla intressenter.

I november kommer en ny färdtjänsttaxa för Region Skåne med koppling till Skånetaxan. Justeringen i färdtjänsttaxan innebär att taxan har samma nivå som för sjukresor. Justeringen skulle innebära en tydligare koppling till taxan för kollektivtrafiken. Från 2009 skulle då prisnivån både för sjukresor och färdtjänst vara samma, vilket skulle förenkla för resenärerna. Samordningen till Skånetaxan innebär att lägsta taxan höjs från 24 kronor till 26 kronor, vilket är lika med två gånger kontantpriset för första zon i Skånetaxan. Det nya förslaget innebär att taktaxa inträder vid resor som överstiger 24 zoner (100 kronor), (för sjukresor 17 zoner).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078