23948sdkhjf

Livräddare i busstrafiken

Persontrafik 2008 i Göteborg bjöd på premiärvisning av ett nytt svenskt varningssystem för busspassagerare och fotgängare.
Det handlar om en teknik som automatiskt ökar bilisternas varseblivning med hjälp av högintensiva ljusblixtar och intensiva ljudsignaler. Larmsignalerna startas automatiskt av sensorer framför busssen och drar på för fullt innan fotgängaren som försöker passera framför den stillstående bussen hinner ut i vägbanan. Ljusblixtarna avfyras både från bussens baksida och från dess karosssida och front.

- Idén är att få bilisterna att sänka hastigheten och öka uppmärksamheten då de passerar skolbussar och liknande fordon. Erfarenheten visar nämligen att risken för dödsolyckor sjunker drastiskt när farterna kommer ned i 30 – 50 kilometer i timmen, säger Rolf Ramstedt, vd på Bewa Intraf AB. Bewa marknadsför systemet, som kallas ”PEAS” (Pedestrian Alert System) och som utvecklats och patentsökts av Standby AB i Trollhättan.

Förhoppningen är att PEAS ska bli en svensk exportsuccé. Systemet kan nämligen eftermonteras, investeringskostnaderna per buss är runt 20 000 kronor enligt Bewa och skulle därför kunna köpas av många operatörer runt om i Europa och i världen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064