Succé för SMS-biljetter
SMS-biljetter för köp av resor med kollektivtrafiken har blivit en succé. Försäljningen i Sverige ökar. Under augusti och september 2008 såldes 2,5 miljoner SMS-biljetter. Det är nästan en fördubbling jämfört med samma period föregående år då 1,3 miljoner biljetter såldes.
- Den ökade försäljningen visar att resenären tycker att SMS-biljetten är enkel och smidigt att använda, säger Patrik Wiberg.
SMS-biljetten är en av åtgärderna som införts av trafikhuvudmännen för att minska kontanthanteringen i kollektivtrafiken. Efterfrågan på SMS-biljetter har också ökat i och med att kontantstopp införts i kollektivtrafiken på några platser i landet. Men enligt Patrik Wiberg beror succén till största delen på SMS-biljetten ligger rätt i tiden.
- Resenären är van vid att använda sin mobil. Steget till att använda den som betalmedel är därför inte så stort. Försäljningen visar att resenärerna har förtroende för mobilen som betalmedel, säger Patrik Wiberg.
Förfalskade SMS-biljetter har under hela införandet diskuterats. Branschen har genom biljettkontroller följt upp utvecklingen. Erfarenheten visar att denna form av fusk för betalning av resor inte är större än för övrig biljetthantering.
Ett arbete genomförs nu tillsammans med polisen och åklagarmyndigheten för att rättsligen kunna pröva förfalskningar och för att öka betalningsviljan.
- Flera trafikhuvudmän har nu valt att satsa vidare på SMS-biljetter och vi ser att försäljningen kommer att öka ytterligare. Även flera trafikhuvudmän har visat intresse för att införa SMS-biljetter framöver, säger Patrik Wiberg.