Packade bussar spar
Nya bussar i kombination med ett vassare bokningssystem som fyller bussarna bättre sänker bränsleförbrukningen enligt bussjätten Swebus Express.
Sedan 2003 har Swebus Express arbetat för att få fram den mest miljöeffektiva tekniken till sina bussar och exempelvis gått från automatisk växellåda till manuell växellåda med automatisk styrning. Trots att snittåldern på bussarna som Swebus Express använder inte är högre än 3,5 år så har den moderna tekniken i de 30 nyaste bussarna, som köpts in i år och under förra året, lett till att medelförbrukningen sänkts med 8 procent till i genomsnitt 2,94 liter per mil. I och med att de äldsta bussarna fortsätter att fasas ut kommer dieselförbrukningen att sjunka ytterligare, enligt bussbolaget.
- Det handlar om miljön men lika mycket om att kunna hålla nere prisnivån på biljetterna trots att dieselpriserna skjuter i höjden, säger Ingvar Ryggesjö, pressansvarig på Swebus Express.
- Snittåldern för våra bussar är idag 3,5 år, vilket är en bra siffra. Men vi vet också att förbrukningssnittet dras upp av den dryga fjärdedel av våra bussar som är tillverkade före 2003. I takt med att vi byter ut de äldre bussarna, kommer förbrukningstalen att sjunka ännu mer, säger Ingvar Ryggesjö.
Men det handlar inte bara om bättre motorer när man ska spara på miljö och bränsle. Nu startar arbetet med flera andra viktiga faktorer som kan få ned bränsleförbrukningen per passagerare:
* Bokningssystemet ska bli bättre för att man ska slippa köra med halvtomma bussar.
* Tidtabellerna har optimerats för att undvika köer eller för höga hastigheter.
* Mjukare körstil ska ge lägre förbrukning.
- När man räknar på förbrukningstal är andelen passagerare per buss väldigt centralt. Att åka runt med hel- eller halvtomma bussar är inte miljövänligt, därför gör vi också vad vi kan för att ha så hög beläggningsgrad som möjligt, säger Ingvar Ryggesjö.
Jämfört med i januari i år kör Swebus Express i genomsnitt med sex färre tomma platser per buss, något som sänkt bränsleförbrukningen per person med hela 14 procent. Eftersom bokningssystemet som gör det möjligt att optimera tillgängligheten på lediga platser i bussen fortfarande är under utveckling förväntas beläggningsgraden kunna bli ännu bättre under nästa år.