Tågsatsning i väst
Västtrafik går ut och storhandlar tåg för att möta en växande efterfrågan och klara de uppsatta målen om ökad kollektivtrafik i regionen. Totalt rör det sig om närmare 40 nya tåg.
Behovet av fler tåg i regionen är stort. I december 2012 kommer en helt ny pendeltågslinje mellan Älvängen och Göteborg att starta. Dessutom behöver det kraftigt ökade resandet på Kungsbacka- och Alingsåspendeln mötas upp med fler tåg. Den normala livslängden för tåg är ca 30 år och från 2015 och framåt kommer även en del av dagens tåg att behöva bytas ut, enligt Västtrafik.
Behoven av fler tåg gäller också för regiontågen – målet är att trafiken ska öka och då krävs fler spårfordon. Trafiken kommer under de kommande åren att utökas på sträckan Göteborg-Trollhättan-Vänersborg.
Beslutet som Västtrafiks styrelse tog innehåller köp av elva pendeltåg och sex regiontåg. I beslutet finns även med att lägga option på ytterligare 22 tåg.
– Vi ser en stor ökning av antalet tågresenärer. I år har resandet ökat med drygt 13 procent med regiontågen och 25 procent med pendeltågen. Detta kräver förstås fler fordon. Samtidigt är det viktigt att vi ser långsiktigt för att kunna arbeta för målet att fördubbla resandet i Göteborgsområdet till år 2025, säger Leif Blomqvist, styrelseordförande i Västtrafik.
Beslut om tågleverantör är i dagsläget sekretessbelagt på grund av affärstekniska skäl. Om regionstyrelsen säger ja till inköp den 17 november, enligt Västtrafiks beslut, kommer köpeavtal att tecknas.