Bussigt värre i Helsingborg
Det går bra för kollektivtrafiken i Helsingborg. Antalet passagerare på stadstrafikens bussar har ökat med 40 procent på tre år.
Nu genomförs omkring 10 miljoner resor i snitt per år. Det kan jämföras med de cirka sju miljoner resor som var snittsiffran åren innan Arriva och Skånetrafiken tog över busstrafiken i Helsingborg i 2005. Under de tre senaste åren har bussresenärerna blivit 40 procent fler i staden.
- Det här betyder oerhört mycket för Helsingborg eftersom det bidrar till en förbättrad luftkvalité och att trängseln i stadskärnan minskar, säger trafikdirektör Jan-Erik Lång på Helsingborgs kommun.
Arriva, Helsingborgs stad och Skånetrafiken samarbetar i ett projekt som heter 'Bussvision Helsingborg' som har blivit uppmärksammat runt om i Skandinavien. Stadsbussarna får numera prioritet vid flera trafiksignaler och det görs ständiga förbättringar i linjenät och turtäthet. Fokus på servicekonceptet med bra relationer mellan förarna och resenärerna är en annan faktor som bidragit till resandeökningen.
- Alla trafikförbättringar har tillsammans med den positiva attityden
bland förare och resenärer lett till dessa goda resultat, säger Emma Ekholz, projektledare på Skånetrafiken.
Enligt en undersökning som operatören Arriva själva gjort är resenärerna i Helsingborg positiva till hur bolaget sköter sitt uppdrag. Det är fem olika områden som bedöms: hur rena bussarna är, hur punktliga de är, hur säkert förarna kör, hur resenärerna bemöts och hur bra informationen om busstrafiken är.
- Vi är mycket nära 8,0 poäng av 10 i alla delmoment, vilket är ett fantastiskt bra resultat, och ju bättre vi gör trafiken, desto fler resenärer får vi. Det finns ett stort engagemang från våra förare som ger en stor service till passagerarna, säger Niclas Blomqvist, regionchef på Arriva.