23948sdkhjf

Ramböll fick Tvärbanan

SL, Stockholms Lokaltrafik, planerar en utbyggnad av Tvärbanan i Stockholm – teknikkonsulten Ramböll ska utföra prospekteringen.
I samarbete med bland annat teknikkonsulten Ramböll förbereds nu en fortsättning norrut av Tvärbanan i Stockholm som i dag går från Sickla till Alvik. Banan är tänkt att förlängas till Solna Station, en sträcka på totalt cirka sju kilometer.

I Rambölls uppdrag ingår att svara för all anläggningsprojektering för den 2,7 kilometer långa delsträckan mellan Alvik och grenpunkt Kista i Ulvsunda samt för att ta fram förfrågningsunderlag för så kallade samverkansentreprenader. Vidare ingår projektering av bygghandlingar och förfrågningsunderlag för all spårprojektering, inklusive tio nya stationer.

Slutligen kommer Ramböll att ta fram en systemhandling för en helt ny depå vid Ulvsunda med en tänkt tvåplanslösning, som blir unik i sitt slag i Skandinavien. Delsträckan närmast Alvik består av en cirka 650 meter dubbelspårtunnel i berg under Traneberg, bana på mark genom ett gammalt industriområde, en omkring 550 meter lång samverkansbro över Ulvsundasjön och tråg/betongtunnel under Norrbyvägen.

- Detta är ett utomordentligt viktigt uppdrag som berör de flesta av våra teknikområden. Speciellt intressant är det stora inslaget av undermarksbyggande, där vårt kunnande och erfarenhet inom bergteknik har varit av stor betydelse för SL:s val av konsult, säger Håkan Sandstedt, Affärsområdeschef för Samhällsbyggnad på Ramböll Region Öst.

- Uppdraget stärker vår ställning som den klart marknadsledande privata konsultföretaget i Skandinavien. Utöver spårväg jobbar vi även med tunnelbana och järnväg från idé till produktionsplanering, byggledning och förvaltning, säger Roger Langland, enhetschef för Järnväg inom Region Öst.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078