23948sdkhjf

Avgift finansierar Dalabanan

Banverket inleder nu ett pilotprojekt för samfinansierad järnvägsutbyggnad tillsammans med intressenterna längs Dalabanan. För att få in pengarna höjs banavgiften för operatörerna.
Projektet Dalabanan innebär att metoden med offentlig och privat finansiering används på en järnvägssträcka i Sverige. Järnvägen från Dalarna till Arlanda/Stockholm är tätt trafikerad och i behov av upprustning. Projektet finns inte med bland projekten i gällande framtidsplan fram till 2015.

Därför har Banverket tillsammans med intressenterna för Dalabanan arbetat fram en alternativ finansieringsmetod för att kunna genomföra nödvändiga upprustningsåtgärder de kommande åren. Investeringskostnaderna på banan finansieras av Banverket, och de ska återbetalas med höjda banavgifter under en period på högst 20 år.

- Det här känns som ett viktigt och spännande försök att på alternativa sätt finansiera och skynda på viktiga järnvägssatsningar, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand.

Åtgärderna syftar på kort sikt till att få tätare trafik med persontåg och en bättre punktlighet på Dalabanan, och på längre sikt ännu kortare restider mellan Dalarna och Arlanda/Stockholm och utmed banan. Vid utgången av år 2010 är avsikten att ett antal åtgärder har genomförts med målet att kunna köra ett tåg i timmen i varje riktning.

Parterna ska reglera innehållet i åtgärderna i ett avtal som skrivs under senast 30 juni nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063