23948sdkhjf

Dubbelhybrid rullar ut

På mässan Euro Bus Expo i Birmingham, England, är det världspremiär för Volvos nya hybriddubbeldäckare. Arriva i London börjar köra dem i december.
Den första av sex hybriddubbeldäckare från Volvo Bussar står i centrum i Volvos monter på bussmässan. Volvokoncernens avancerade hybridteknologi sägs bidra till en påtaglig bränslebesparing, förbättrad luftkvalitet och en lägre livscykelkostnad för bussen trots högt inköpspris.

De sex dubbeldäckarna som visas på mässan är dock inte bara skådebröd. Redan i december och januari sätts de in i trafik i London av bussoperatören Arriva. De kommer att användas på linje 141 mellan London Bridge och Palmers Green. Volvo börjar ta order på den nya dubbeldäckaren nu och startar leveranserna under 2009. Serieproduktionen startar i fjärde kvartalet 2009.

Hybriddubbeldäckaren bygger på Volvos chassi Volvo B5L Hybrid som tillverkas i Volvo Bussars fabrik i Borås, Sverige. Karossen på de sex första dubbeldäckarna heter Gemini och kommer från företaget Wrightbus på Nordirland. Bussen är 10,4 meter lång och har plats för 66 sittande och upp till 20 ytterligare passagerare.

Drivlinan på hybriddubbeldäckaren är densamma som på stadsbussen Volvo 7700 Hybrid som premiärvisades i Sverige under Persontrafik 2008 i Göteborg för ett par veckor sedan. Drivlinan sitter placerad i chassiet på samma plats i bägge versionerna, med dieselmotorn längst bak till vänster.

På Volvo 7700 sitter batteriet på taket. I dubbeldäckaren är detta inte möjligt utan där sitter det i stället under två av sätena i nedre delen av bussen, alldeles bakom framaxeln. Där får man en bra viktfördelning i bussen utan att inkräkta på passagerarutrymmet.

Volvos hybridkoncept kallas I-SAM och består av en kombinerad startmotor, elmotor och generator med en elektronisk kontrollenhet. I-SAM sitter mellan en liten dieselmotor och Volvos växellåda I-shift. Ett litiumjon-batteri laddas vid inbromsning via elmotorn/generatorn och ger sedan energi till elmotorn för framdrift. Det är en parallellhybrid vilket innebär att bussen kan drivas av antingen elmotorn eller dieselmotor var för sig eller genom bägge motorerna tillsammans. Det innebär att bussen har kunnat utrustas med en mindre, 5-liters dieselmotor jämfört med en 9-litersmotor i dieselversionen av dubbeldäckaren.

Enligt tillverkaren minskar bränsleförbrukningen med upp till 30 procent liksom utsläppen av växthusgasen koldioxid. Utsläppen av partiklar minskar med upp till 40-50 procent. Hybridtekniken har funnits i många år men har hittills inte fått något stort genomslag i Europa. Bussarna har varit för dyra och bränslebesparingen för låg.

Nu tror sig bland andra Volvo ha nått ett genombrott med sina hybridbussar. Om deras kalkyl håller skulle bussoperatörerna kunna tjäna in den extra anskaffningskostnaden för hybridbussen på mellan 5 och 7 år. Men Volvo är inte ensamma, alla ledande busstillverkare i Europa har hybrider på programmet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.39