Får ut för lite för pengarna!
-Vi måste få ut mer infrastruktur för pengarna. Regeringen bör snarast tillsätta en utredning med uppdrag att hitta en fungerande planerings- och finansieringsmodell, menar Lennart Gabrielsson, tredje vice ordförande i Sveriges Kommuner och Landsting.
-Tiden är mogen för att ge kommuner, landsting och regioner ett ökat ansvar och inflytande över planeringen av vägar och järnvägar. För att Sverige, som är ett glesbefolkat och mycket exportberoende land, ska kunna stå sig i den internationella konkurrensen krävs ett väl fungerande transportsystem för såväl persontransporter som gods, sa Lennart Gabrielsson.
Han välkomnade regeringens närtidssatsning på infrastruktur 2009-2010, men ifrågasatte samtidigt om den ambitionsnivå som regeringen deklarerat i höstens infrastrukturproposition är tillräckligt hög.
-Vi vet att en mycket stor andel av de medel som ska gå till nationellt viktiga investeringsprojekt, kanske uppemot tre fjärdedelar, är medel som redan är låsta i pågående projekt.
Lennart Gabrielsson lyfte frågan om dagens planeringssystem för vägar och järnvägar och menade att förseningar och fördyringar är regel snarare än undantag.
Han tog även upp frågan om medfinansiering.
-Det som nu händer och som är nytt och värt att reagera på är att staten i samband med pågående långsiktiga infrastrukturplaneringen 2010-2021, permanent lyfter frågan om medfinansiering som underlag för prioriteringarna. Detta innan prioriteringar av infrastrukturprojekt är gjorda utifrån nytto- och behovsanalyser. Här är undantag är på väg att bli regel, konstaterade Lennart Gabrielsson.
-Vi tycker att kommunal och regional medfinansiering av statliga vägar och järnvägar som princip är mycket tveksam. Det tar inte bara medel från givna kommunala och regionala verksamheter utan att skapar också en oklar ansvarsfördelning mellan stat, kommun, landsting och regioner.
-Ett eventuellt medfinansieringsansvar från lokal och regional nivå måste bygga på att ett relevant finansiellt utrymme skapas för regionerna. Kommuner, landsting och regioner har goda förutsättningar för att ta ett ökat ansvar och hitta samspel mellan olika satsningar på infrastruktur, kollektivtrafik, stads- och trafikplanering, sa Lennart Gabrielsson.