23948sdkhjf

18 dog förra året när de genade över spåren

Under 2007 skedde 92 allvarliga olyckor inom bantrafiken, det vill säga järnväg, spårväg och tunnelbana. Utöver olyckor med endast materiella skador, råkade 46 personer ut för allvarliga skador och 27 personer avled till följd av olyckorna. 18 dog när de genade över spåren.
Dödsolyckorna orsakas till stor del av de drabbade själva, när de går på spåren trots att det är olagligt. Det visar SIKAs rapport Bantrafikskador 2007 med statistik om olyckshändelser.
De kollektiva färdsätten är i allmänhet mycket säkra för resenärerna. Bland dem som ändå avlider inom bantrafiken står obehöriga på spårområdet för en mycket stor del. Under 2007 låg just detta riskbeteende bakom 16 av de 25 dödsfallen i järnvägssektorn och låg också bakom de två dödsfall som skedde på spårväg.
– Regeringen framhåller människors riskbeteende som en viktig faktor bakom olyckor i vägtrafiken och man säger att det behövs attitydförändringar. SIKA vill, mot bakgrund av statistiken, framhålla att detta inte bara gäller i vägtrafiksektorn utan också i bantrafiksektorn, säger SIKAs statistikchef Maria Melkersson.
Järnvägsstyrelsen är den myndighet som utövar säkerhetstillsyn med syfte att bibehålla och helst förbättra den höga säkerhet som i dag råder inom järnväg, spårväg och tunnelbana. Banverket har, som statlig infrastrukturförvaltare, ett mål att minska både antalet olyckor och antalet dödade och allvarligt skadade inom järnvägstransportsystemet. Det är svårt att utläsa av statistiken att det förebyggande arbetet haft någon effekt de senaste tio åren, på det totala antalet dödade och allvarligt skadade. Bäst ser det ut för tunnelbanan, som rapporterat allt färre personskador 2003–2007.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063