23948sdkhjf

Växtvärk i Skåne

Skånsk kollektivtrafik växer så det knakar, plus 73 procent sedan starten. Resandet fortsätter att öka och nu är växtvärken plågsam för bolaget.
Under de tio år som Skånetrafiken existerat har antalet resor ökat med 73 procent vilket är en av de största resandeökningarna inom hela den svenska kollektivtrafiken. Samtidigt har bolaget under de två senaste åren brottats med en allt mer plågsam kapacitetsbrist. Och växtvärken lär inte avta, den senaste prognosen pekar på att resandeökningen blir ytterligare 6 procent de närmaste åren.

Skåningarna har vidgat sin studie- och arbetsmarknad med hjälp av kollektivtrafiken och fler människor pendlar över Öresundsbron för arbete eller fritid. När Skånetrafiken bildades låg antal resor om året på cirka 70 miljoner och för 2008 ligger prognosen på drygt 128 miljoner resor. Det är nästan en fördubbling på 10 år.

Skånetrafiken har sedan start haft ett mål på minst 3 procents resandeökning på år. Det målet har uppfyllts med råge, under de två senaste åren har resandeökningen legat på 10 procent respektive 7 procent. Det har satt Skånetrafiken på prov – bolaget måste jobba hårt för att kunna leverera det resenärerna förväntar sig. För att klara det krävs investeringar för att öka kollektivtrafikens kapacitet, uppger Skånetrafikens ledning.

En aktuell rapport från SIKA påvisar också trenden att kollektiva resor ökar i hela Sverige och framförallt i storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Av dessa tre storstadsregioner är det Skåne som ökar mest. År 2001 hade Skåne 1 149 938 tusental personkilometer jämfört med 2007 då siffran låg på 1 662 959 personkilometer, en förändring i procent med 44 procentenheter. I jämförelse med de andra två storstadsregionerna sticker Skånes siffror ut. Antalet resor har ökat med 73 procent från år 1999 fram tills nu. Samtidigt har resorna blivit allt längre - under samma period har antalet resta kilometer ökat med 120 procent.

Skånetrafikens ambition inför framtiden är att fördubbla kollektivtrafikresandet i Skåne fram till 2020. Redan nu görs naturligtvis investeringar. De senaste två åren har Skånetrafiken satsat omkring 200 miljoner kronorr för att bygga ut och utveckla trafiken. I praktiken innebär det 10 nya tåg och 30 nya bussar men också nya resealternativ och utökad turtäthet. Ett exempel är 10-minuterstrafiken mellan Svågertorp och Köpenhamn.

- Det handlar om att få in fler resenärer ombord på våra tåg och bussar vi hade aldrig haft den fantastiska resandeökning vi har haft utan våra kunder. Alla skåningar är naturligtvis välkomna även i fortsättningen, vi ska göra vad vi kan för att vi fortsatt ska ha en attraktiv produkt, säger Magnus Hedin trafikdirektör på Skånetrafiken.

Framtiden för Skånetrafiken handlar också om att göra det möjligt att resa lättare över länsgränserna i södra Sverige. Den 11 januari startar den gemensamma trafiken med de övriga länsgrannarna i Sydsverige.

- Kollektivtrafiken i Sverige står inför många utmaningar i framtiden. Fler och fler väljer att resa kollektivt och det ställer högre krav på aktörerna Vi måste hitta nya lösningar och se till att vi gör det möjligt för människor att pendla enkelt och lätt över länsgränserna. Vi måste bli bättre på att samordna trafiken med gemensamma linjer och gemensamma biljettsystem. I Sverige vänds många blickar till just skånsk kollektivtrafik och Skånetrafiken för det ambitiösa arbeta som görs här. Här finns ett nytänkande och ett kundperspektiv som är unikt inom kollektivtrafikbranschen, säger Lars-Ingvar Ljungman, ordförande i nämnden för kollektivtrafik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078