SJ lovar bot och bättring
SJ lovar rejäla krafttag för att få bukt med de många försenade X 2000-tågen. Bolaget erkänner att dess egna slitna tågsätt är största boven - det ska åtgärdas nu.
Nu ska det dock bli ändring, det lovade SJ på en presskonferens i helgen. Bolaget redovisade att situationen förvärrats rejält under oktober månad: Mer än hälften av X 2000-tågen på linjen Stockholm - Malmö var mer än 5 minuter sena. På de övriga X 2000- linjerna var cirka 40 procent av tågen försenade.
- Fler avgångar med fler resenärer och förlängda tåg har slitit hårt på X 2000-tågen. Det har lett till olika tekniska problem som försämrat punktligheten det senaste året, säger Jan Forsberg, vd för SJ.
Fordonsproblemen spelar en allt större roll för de många förseningarna trots att man ofta hänvisar till brister i infrastrukturen. Under årets första tio månader svarade infrastrukturen för drygt 6 000 förseningstimmar. Tågbolagen och deras fordon orsakade nästan 10 000 förseningstimmar, enligt Banverkets statistik.
För att komma till rätta med problemen tar nu SJ till flera åtgärder. På vissa tåg kommer reparatörer att medfölja. I Göteborg utrustas en servicebil. Trafikledningen kommer att hålla kontakt med alla förare under resans gång för att förbereda nödvändiga åtgärder. SJ kallar in en expertgrupp till huvudverkstaden i Stockholm.
Jan Forsberg hoppas att resenärerna redan i början av nästa år ska märka förbättringar. SJ satsar på kort sikt 50 miljoner kronor och på längre sikt 500 miljoner kronor i extra underhåll av X 2000-tågen.
När SJ tvingas byta ut ett X 2000-tåg mot andra fordon drabbas resenärerna inte bara av förseningar. Vagns- och sittplatsnumrering stämmer inte längre, vilket skapar förvirring och problem för resenärerna. Restaurangservicen försämras och uteblir helt i vissa fall.
Trots de stora problem som resenärerna nu drabbas av kan de inte räkna med annan ersättning från SJ än det som gäller vid större förseningar. Inte heller i fortsättningen utgår ersättning vid förändrad servicnivå.