23948sdkhjf

Sluta missgynna bussarna!

Vägen till ett energieffektivare Sverige går via ökad busstrafik – därför måste straffskatten på bussarna avskaffat fortast möjligt. Det anser BR, Bussbranschens Riksförbund.
Energieffektiviseringsutredningen har presenterat sitt slutbetänkande ”Vägen till ett energieffektivare Sverige”. Utredningen lyfter upp en ökad kollektivtrafiks betydelse för energieffektiviseringen och minskade utsläpp av växthusgaser. Utredningen understryker att det gäller både buss- och spårtransporter.

– Det är högst olyckligt att utredningen föreslår en höjning av dieselskatten med 75 öre utan att undanta busstrafiken. Det är viktigt att i den föreslagna konsekvensanalysen belysa effekterna av höjd fossilskatt för kollektivtrafiken. BR har tidigare i en skrivelse till regeringen krävt en sänkning av dieselskatten med 99 öre, i enlighet med EU:s regelverk, i syfte att gynna kollektivtrafiken. För en ökad kollektivtrafik, konstaterar utredningen, är viktig för en energieffektivisering av transportsektorn. Bussen står idag för 70 procent av kollektivtrafiken. Varför ska då busstrafiken straffbeskattas? säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för BR.

– Däremot är det glädjande att utredningen inte föreslår införande av kilometerskatt för busstrafik, utan endast för godstrafiken. Vidare föreslås att regelverket för förmånsbeskattning och reseavdrag ses över för att bli mer färdmedelsneutralt – något som vi inom bussbranschen länge efterfrågat, säger Anna Grönlund.

Utredningen lyfter också fram infrastruktur-, trafik- och bebyggelseplaneringen betydelse för energieffektiviseringen. För att öka energieffektiviseringen föreslår även utredningen en rad förslag för att öka forskning och utveckling. Särskilt viktigt är satsningen på elektrifieringen av fordonsparken. Här framhålls särskilt industrins utveckling av hybridbussar som en viktig del av energieffektiviseringen.

– Det är bra att utredningen inte föreslår att en förstärkt koldioxidkomponent i fordonsbeskattningen drabbar busstrafiken utan enbart personbilar. Däremot ska tydligen de föreslagna stränga utsläppskraven på koldioxid drabba busstrafiken utan hänsyn till att bussen kan transportera mångdubbelt fler resenärer än bilen per liter bränsle, vilket återigen missgynnar kollektivtrafiken på bekostnad av privatbilismen, säger Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344