23948sdkhjf

SAS fimpar örnsköldsvik

SAS lägger ner Örnsköldsvik-Stockholm den 15 december efter att ha trafikerat linjen i nästan 50 år. Skyways och Höga Kusten Flyg fortsätter dock att flyga till norrlandsstaden.
SAS:s linje Stockholm-Örnsköldsvik har under en längre tid haft vikande passagerarantal och dålig lönsamhet. Eftersom SAS har många viktiga och frekventa kunder i regionen kommer kapaciteten till Umeå istället att öka.

- Det är beklagligt att vi inte längre kan flyga till Örnsköldsvik. Men linjen har bara varit lönsam i två år under hela 2000-talet och det är inte längre hållbart. Jag vill betona att vi hela tiden haft ett bra samarbete med näringslivet, flygrådet och flygplatsen, säger Erik Tallroth, tillförordnad inrikeschef SAS Sverige.

SAS har under den senaste tiden hyrt in ett mindre flygplan än vad SAS normalt sett flyger, men inte heller det har gjort trafiken lönsam. Flygbolagen Skyways och Höga Kusten Flyg som fortsätter att trafikera Örnsköldsvik har också kapat marknadsandelar av SAS, men det kommenterar inte flygbolaget.

Bokade SAS-resenärer efter den 15 december erbjuds att resa till och från Umeå där SAS ökar kapaciteten. SAS kommer även att stå för marktransporten mellan flygplatserna i Örnsköldsvik och Umeå för dessa resenärer. Den som väljer att avstå från sin bokade resa får pengarna tillbaka.

- Genom att välja SAS från Umeå kan den som reser vidare från Arlanda även i fortsättningen erbjudas en smidig resa, som till exempel att kunna checka in sitt bagage hela vägen. Att göra hela resan med ett och samma bolag ger en ökad trygghet, säger Erik Tallroth.

Samtidigt som trafiken upphör, läggs även SAS stationstjänst ner på Örnsköldsviks flygplats. Nedläggningen berör nio medarbetare. SAS har flugit linjen sedan 1992 då SAS köpte Linjeflyg som i sin tur flög linjen från 1961.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094