Nya vinterregler i Norge
Norge har infört krav på vinterdäck även för tunga fordon. Men de nya reglerna blir svåra att följa eftersom det inte finns godkända Norgedäck för alla tunga fordon.
Bestämmelserna gäller alla fordon, såväl norska som utländska, som trafikerar vägarna i Norge under vinterperioden. För tunga fordon med en totalvikt över 3 500 kg omfattar bestämmelserna inte enbart bussar och lastbilar utan även släpvagnar och påhängsvagnar.
- De nya norska bestämmelserna innebär att väggreppet ska vara säkrat vintertid. Det kan man göra genom att montera vinterdäck eller köra med snökedjor. Eftersom man omöjligt kan köra långa sträckor med snökedjor gäller det i praktiken att man måste ha vinterdäck. Ett vinterdäck är ett däck som har minst 3 mm mönsterdjup, är märkt M+S och är särskilt framtaget för vinterkörning, säger Torsten Johansson vid The Scandinavian Tire & Rim Organization, STRO.
Reglerna är inte så enkla att följa konstaterar Torsten Johansson.
- Det finns inte vinterdäck i alla däckdimensioner på marknaden att köpa för alla tunga fordon. Speciellt problematiskt är det för tunga släpvagnar, så de här nya reglerna är besvärliga att följa. Dessutom kan konstateras att det är stor skillnad mellan de norska och de befintliga och även de föreslagna nya svenska reglerna för hur tunga fordon ska vara utrustade under vinterperioden, säger Torsten Johansson.
I sammanhanget kan tilläggas att reglerna inte har ändrats beträffande tunga fordons utrustning med snökedjor för att få köra på vägarna i Norge vintertid.
Text: Göran Forssén