Problem för biljettsystemen
Ännu är inget klart om konkursdrabbade betalsystemleverantören CPT Nordics öde. Samtidigt har flera andra av kollektivtrafikens systemleverantöer visat sig ha problem.
Förra vecka uppgav Amber Advokater att man hoppades nå en lösning under innevarande vecka. Sju aktörer hade då lagt bud på CPT Nordic. Enligt advokat Bertil Stridh är läget nu sådandt att frågan om CPT Nordic kommer att vara löst senast måndagen den 1 december.
- Av dem som tidigare lagt bud på bolaget har jag valt ut de fyra mest intressanta aktörerna som samtliga är mycket seriösa. De har därefter fått svara på frågor från de intressenter som har system från CPT Nordic. I flera fall innebär det att den som tar över verksamheten måste åta sig att fullfölja det åtagande som CPT Nordic påbörjat. Fram till på söndag har de fyra tid på sig att svara på de frågor som kunderna ställt, så jag har goda förhoppningar att kunna sy ihop en lösning under måndagen, säger advokat Bertil Stridh.
Samtidigt kommer uppgifter om att andra leverantörer av automatiska biljettsystem har hamnat i problem: ERG, som levererar till SL, BIMS och Atron har också svårigheter med att få sina affärer att fungera.
Enligt nättidningen realtid.se har SL:s leverantör ERG flyttat hela sin verksamhet till ett nytt bolag för att komma undan skadeståndskrav efter den olycksamma affären med Tcard i Sidney, Australien. Om detta stämmer kan SL bli tvungna att omförhandla avtalet med ERG för det nya betalsystemet SL Access. Helt enkelt för att det inte längre finns något avtal mellan SL och det nya bolaget som övertagit ERG:s verksamhet – Vix-ERG.