23948sdkhjf

Tåget ökar trots missnöje

2008 blev ett nytt rekordår för svenskarnas tågresande. Trots krisen och att hela 65 procent av de resande inte är nöjda med resan, det visar Banverkets årsredovisning.
Aldrig har svenska folket åkt så mycket tåg som 2008. Sammanlagt reste vi i Sverige 11 miljarder personkilometer på järnväg, en ökning med sex procent jämfört med det förra rekordåret 2007. Både kortväga och långväga resande ökade. Det visar Banverkets årsredovisning som presenterades på måndagen.

Framför allt är det förseningar som står för det största missnöjet bland de som reser med operatörer som kör på Banverkets spår. Och det gör nästan alla, Banverket rår om den allra största delen av de järnvägsspår som används för persontrafik. Det är långt kvar till verkets vision om 100 procent nöjda kunder. Vems är felet?

– Som jag ser det beror felet till lika delar på oss och på de operatörer som kör på våra spår. Och vi bryr oss om slutkunden, resenären alltså, även om det är operatören som finns mellan oss och resenären. Vi jobbar hårt på att bli lösa problemen tillsammans med operatörerna, säger Minoo Akhtarzand , generaldirektör för Banveket till TRAFIKFORUM.

Flera av operatörerna är rejält missnöjda och skyller många problem på Banverket som de i själva verket själva delvis förorsakat. Att SJ ofta ryter på Banverken beror på att bolaget ersätts med noll kronor av Banverket för den resegaranti de tvingas betala till försenade resenärer. Detta oavsett om förseningen till 100 procent beror på brister hos Banverket.

– Så är det i dagsläget. Det är tänkbart att detta kommer att förändras, men jag kan inte säga någonting om det nu, säger Minoo Akhtarzand.

Enligt Banverket finns mest problem där trafiktrycket är störst. Flera spårområden utnyttjas i dag till bristningsgränsen, det gäller framför allt Stockholm/Mälardalen, Göteborg, Malmö och delar av Ostkustbanan i södra Norrland. När projekt som Citytunneln i Malmö, Citybanan i Stockholm och tunneln genom Hallandsås är fullbordade kommer situationen att förbättras avsevärt, lovar Minoo Akhtarzand. Hon framhåller dessutom att järnvägen är mycket viktig för hela transportsystemets anpassning till nya klimat- och miljökrav.

– Järnvägen bidrar nu i högsta grad till utvecklingen mot ett ekologiskt uthålligt transportsystem, säger Minoo Akhtarzand.

Sedan början av 1990-talet har det skett nära en fördubbling av persontrafiken på järnväg. I avstånd motsvarar 2008 års svenska tågresor om en person skulle resa 14 000 gånger fram och tillbaka till månen – eller en resa tur och retur till dvärgplaneten Pluto!

Järnvägen nådde hur som helst nollvisionen för resenärernas säkerhet. Ingen passagerare dödades i tågolyckor som rt-forum.com rapporterade om i början av januari. Fortfarande sker dock många dödsfall vid påkörningar när personer obehörigt vistas i spåren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063