23948sdkhjf

Scanworld väljer DIF

Affärsresebyrån Scanworld har tecknat avtal med Djurgården Fotboll. Scanworld ska använda DIF:s spelare med slogan ”Steget före” i sin marknadsföring.
Samtidigt som många företag drar ner på marknadsföringen satsar affärsresebyrån Scanworld på att locka nya resenärer och skriver samarbetsavtal med Djurgården Fotboll. Samarbetet är ett kostnadseffektivt sätt för Scanworld att nå nya affärskunder, speciellt i lågkonjunktur. I avtalet ingår att Scanworld får använda Djurgårdens spelare och slogan ”Steget före” i sin marknadsföring samt kontakter med potentiella kunder inom Djurgårdens affärsnätverk via klubbens telemarketingavdelning.

– I lågkonjunktur är det ännu viktigare att kunna mäta vilka direkta effekter som marknadsföringen ger på våra intäkter. De främsta anledningarna till att vi valde att samarbeta med Djurgården Fotboll är deras analys, planering och verktyg för att kommunicera med potentiella kunder och skapa möten med dem. Vi har redan fått flera stora nya kunder genom att aktivt delta i deras affärsnätverk, säger Thomas Palmer , vd för Scanworld AB.

I samarbetet ingår att Scanworld får använda Djurgårdens spelare och slogan ”Steget före” i sin marknadsföring samt exklusiv exponering i samband med lagets träningsläger i Portugal. Dessutom ingår exponering gentemot företagskunder på och utanför arenan under hela säsongen samt deltagande i klubbens stora affärsnätverk. Samarbetet mellan Scanworld och Djurgården inleddes på försök under höstsäsongen 2008 och gav ett så bra resultat att företaget nu skriver avtal för 2009 och har option på ytterligare två år.

– Vi sätter upp gemensamma målsättningar, mäter resultatet och hjälper kunderna att tjäna mer pengar än vad de satsar på Djurgården. Tvärt emot vad många fortfarande tror: att sponsring innebär att företag ska stödja sitt lag i välgörenhetssyfte. Men idrotten är en effektiv, men outvecklad, event- och mediekanal för företag som vill öka sin försäljning genom att skapa nya eller djupare affärsrelationer och att synas tillsammans med ett välkänt varumärke, säger Jenny Furtenbach , vd för Djurgårdens Fotboll Försäljning AB.

Under våren 2008 gick Scanworld ihop med Stockholm Specialresor och bildade Sveriges näst största privatägda resbyråkoncern, Stockholms Specialresor-gruppen. De övergripande anledningarna till företagets ökade satsning på marknadsföring och samarbetet med Djurgården är att kommunicera det nya företaget och att hitta nya målgrupper.

Fakta/Scanworld
Affärsresebyrån Scanworld ingår i Stockholms Specialresor-gruppen, Sveriges näst största privatägda resekoncern. Scanworld erbjuder skräddarsydda helhetslösningar inom affärs- grupp- och konferensresor samt egenproducerade researrangemang till sportevent, teaterföreställningar och konserter. I koncernen ingår även Swift Travel och Flight Management. Gunnar Östfelt, koncernchef, äger 80 procent av resebyrågruppen och Thomas Palmer, vd, äger 15 procent av Scanworld. Koncernen har 100 anställda och omsätter cirka 600 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078