23948sdkhjf

Turkiet i resetoppen

Lågkonjunkturen gynnar Turkiet som sommarresmål 2009. Men även bussresorna ökar enligt färsk bokningsstatistik från resebyrån Ticket.
När den omfattande reseundersökningen Ticket Collection presenteras den 11 mars har en ny vinnare flugit in på förstaplatsen som svenskarnas favoritresemål. Turkiska Alanya tar hem en storseger framför de senaste årens vinnare Mallorca. Notera dock att Alanya står för i princip alla destinationer i sydöstra Turkiet som här samlats i ett enda destinationspaket.

– Vi ser ett klart och tydligt skifte i lågkonjunkturens kölvatten där prisbilden i Turkiet är mer attraktiv. Det som är glädjande är att vi fortsatt ser en stark vilja bland svenskarna att resa, säger Martin Durnik , kommunikationschef på Ticket.

Lågkonjunkturen präglar Ticket Collection som presenterades den 11 mars av resebyrån Ticket som säljer såväl privatresor som affärsresor. Undersökningen bygger på svar från Tickets över 300 säljare. Undersökningen har kompletterats med en kundundersökning där cirka 4 500 Ticketkunder svarat.

– Vi ser tendenser till ändringar i resemönstret på grund av lågkonjunkturen. Det är Tickets bedömning att vi bokar en vecka i stället för två, vi reser mer till länder där den svenska kronan inte har påverkats så mycket och vi väljer oftare all-inclusive hotell för att hålla koll på kostnaderna, säger Martin Durnik.

Bland en grupp som Ticket kallar ”Nypensionärer”, alltså resenärer som är över 60 år, finns ett påtagligt ökat intresse för bussresor. Särskilt i södra Sverige är bussresor till resmål på kontinenten mycket prisvärda vilket kan ha gjort dem mer populära än förra året. Även kryssningsresor befinner sig i tillväxt vilket bland annat visar sig genom den etablering som kryssningsrederiet Royal Caribbean Cruise Line lägger ett av sina fartyg i Stockholm för kryssningar i Östersjön. Flertalet kunder beräknas bli svenskar i lätt mogen ålder.

Svenskarna vill också ha trygghet när de bokar. De tvekar kring att ”chansa” på nya resmål som de inte rest till tidigare. Många är därför betydligt mer pålästa och inte minst benägna att leta specialpriser och rabatter. Rätt datum blir inte så viktigt som rätt pris. En annan tydlig trend är att svenskarna bokar sina resor allt senare. Fortsatt säger 80 procent av svenskarna att de vill resa i sommar, men ännu så länge är det bara 10 procent av dessa som har bokat en biljett. Normalt brukar ungefär 15-20 procent av de ressugna ha bokat vid denna tid.

Hela 80 procent har tänkt sig att åka utomlands i år. Dessutom planerar 85 procent att göra lika många resor eller fler jämfört med förra året. Och för dessa reslystna kunder är det inte priset som är det viktigaste när resan bokas. I topp kommer i stället ”fin natur” följt av ”god mat”. Först på en tredje plats kommer ”pris”.Inte heller den pågående miljö- och klimatdebatten avhåller i någon högre grad svensken från att resa. Bara 9 procent i kundundersökningen svarar att de kommer att minska sitt resande på grund av denna debatt. Hela 62 procent svarar att debatten inte påverkar dem alls.

– Vi har många trogna kunder som fortsatt prioriterar resande mycket högt trots lågkonjunkturen. I vissa segment, som exempelvis jubileumsresor vid födelsedagar för 50- och 60-åringar där hela familjen bjuds med, ser vi en mycket stark ökning, säger Martin Durnik.

Tickets tio-i-topp sommaren 2009
(inom parentes placering under 2008)

1. Alanya, Turkiet (3)
2. Mallorca, Spanien (1)
3. Kreta, Grekland (2)
4. Rhodos, Grekland (5)
5. Cypern (4)
6. Barcelona, Spanien (7)
7. New York, USA (8)
8. London, England (-)
9. Sunny Beach, Bulgarien (6)
10. Paris, Frankrike (9)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094