Ingemar Skogö har alltid grönt ljus
Särskild fjärrkontroll har underlättat Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogös bilåkande. Utrustningen ger alltid grönt ljus där det finns trafiksignaler.
Den här speciella fjärrkontrollen, utvecklad på KTH:s avdelning för fjärrteknik i Stockholm, erbjöds Ingemar Skogö i stället för en ordentlig pensionsavsättning. Med tanke på hur mycket bil Ingemar Skogö åker, var valet lätt enligt vår vanligtvis välunderättade källa.
Vad som ska hända med fjärrkontrollen nu när Ingemar Skogö lämnar Vägverket för att bli landshövdning i Västerås, ska beslutas på Vägverkets nästa styrelsemöte. Mycket talar dock för att Ingemar Skogö får behålla fjärrkontrollen med tanke på det finns väldigt många trafiksignaler i Västerås med omnejd.
Flera toppar inom näringslivet har förgäves försökt få tillgång till en lika dan fjärrkontroll som den Ingemar Skogö begåvats med. En av de mest ihärdiga lär enligt vår vanligtvis välunderrättade källa ha varit förre Volvochefen Fredrik Arp (bilden ovan). Men det blev kalla handen i det fallet och enligt uppgift är det därför som Fredrik Arp nu försöker bli Sverigechef för ett framtida kinesiskt SAAB som det spekuleras om.
Kineserna lär nämligen ha långtgående planer på att utveckla fjärrkontroller till kapitalstarka köpare i Västeuropa – ju mer kunden spenderar på den kinesiska fjärrkontrollen desto fler trafikljus kan man styra. Den tilltänkta Svergiechefen för den framtida kinesiska SAAB-fabriken kommer självklart att få den lyxigaste fjärrkontrollen. Denna sägs ha ytterligare en viktig funktion förutom att kontrollera alla trafikljus i landet; den ska också kunna påverka polisens radarutrustning så att det alltid förefaller som om den lagliga hastigheten hålls även vid farter långt över 130 km/h.
Rt-forum.com har sökt såväl Ingemar Skogö som Fredrik Arp för att få deras kommentarer till uppgifterna, men utan resultat.