IRU-krav på miljözonsregler
Den samlade europeiska bussbranschen, IRU, ska föreslå EU-Kommissionen att besluta om enhetliga miljözonsregler som ska gälla i hela unionen.
– För en bussägare är det omöjligt att bygga om bussen mellan de olika europeiska städer man trafikerar i linje- eller turisttrafik. Därför kommer Bussbranschens Riksförbund (BR) som medlem i IRU aktivt delta i arbetet med att ta fram branschens förslag på ett enhetligt regelverk, säger BR:s förbundsdirektör Anna Grönlund .
Miljözonsfrågan har länge varit het i Sverige, men nu införs miljözoner i alltfler europeiska städer. I EUs dokument Green paper om urban transport lyfts också miljözoner fram som ett strategiskt vekryg i EU:s framtida samlade transportpolitik för Europas städer.
– I Sverige arbetar vi för att alla fordon ska omfattas av regelverket. Privatbilar är t ex undantagna i många fall idag, vilket vi anser vara direkt kontraproduktivt ur ett miljö- och trängselperspektiv. Bussen, som utgör ryggraden i kollektivtrafiken, är inte det första fordon som ska begränsas då kollektivtrafiken är ett verktyg för att nå minskad miljöpåverkan och mindre trängsel, säger Anna Grönlund.
IRU samlar nu deltagare från EU:s medlemsländer för att tillsammans ta tillvara olika erfarenheter och kunskaper i syfte att skapa ett förslag kring miljözoner som både är anpassat till buss- och åkeribranschens förutsättningar och som kan intressera EU-kommissionen att ta tag i frågan. För Sveriges del kommer Lars Annerberg, ansvarig för teknik- och miljöfrågor på BR, delta i arbetet.