23948sdkhjf

IRU-krav på miljözonsregler

Den samlade europeiska bussbranschen, IRU, ska föreslå EU-Kommissionen att besluta om enhetliga miljözonsregler som ska gälla i hela unionen.
IRU, den internationella organisationen för nationella buss- och åkeriförbund, har beslutat sig för att själva skriva ett förslag på enhetliga europeiska regler för miljözoner. Bakgrunden är att alltfler europeiska städer idag inför mijözoner men att dagens regelverk är oklart och i bästa fall beslutatt på nationell nivå, i sämsta fall på enskild kommunal nivå.

– För en bussägare är det omöjligt att bygga om bussen mellan de olika europeiska städer man trafikerar i linje- eller turisttrafik. Därför kommer Bussbranschens Riksförbund (BR) som medlem i IRU aktivt delta i arbetet med att ta fram branschens förslag på ett enhetligt regelverk, säger BR:s förbundsdirektör Anna Grönlund .

Miljözonsfrågan har länge varit het i Sverige, men nu införs miljözoner i alltfler europeiska städer. I EUs dokument Green paper om urban transport lyfts också miljözoner fram som ett strategiskt vekryg i EU:s framtida samlade transportpolitik för Europas städer.

– I Sverige arbetar vi för att alla fordon ska omfattas av regelverket. Privatbilar är t ex undantagna i många fall idag, vilket vi anser vara direkt kontraproduktivt ur ett miljö- och trängselperspektiv. Bussen, som utgör ryggraden i kollektivtrafiken, är inte det första fordon som ska begränsas då kollektivtrafiken är ett verktyg för att nå minskad miljöpåverkan och mindre trängsel, säger Anna Grönlund.

IRU samlar nu deltagare från EU:s medlemsländer för att tillsammans ta tillvara olika erfarenheter och kunskaper i syfte att skapa ett förslag kring miljözoner som både är anpassat till buss- och åkeribranschens förutsättningar och som kan intressera EU-kommissionen att ta tag i frågan. För Sveriges del kommer Lars Annerberg, ansvarig för teknik- och miljöfrågor på BR, delta i arbetet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.152