23948sdkhjf

Ny modell för kollektivtrafiken

De fem branschorganisationerna bakom projektet Fördubbla kollektivtrafiken lanserar en ny affärsmodell som ska styra kollektivtrafiken mot den önskade fördubblingen 2020.
– Vi har tagit fram ett nytt sätt att styra kollektivtrafiken så att fördubblingsmålet kan uppnås. Fördubblingsarbetet startade för något år sedan med fem branschorganisationer. Till en del handlar den om att ta fram en ny affärsmodell som kan styra utvecklingen så att kollektivtrafikens marknadsandel fördubblas till 2020, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd för Svensk Kollektivtrafik, en av branschorganisationerna bakom fördubblingsarbetet.

Under sommaren kommer ett underlag från Svensk Kollektivtrafik för en bred diskussion om hur den framtida affärsmodellen ska se ut. Utgångspunkten är hur de ser ut i dag och en framtid utan länsgränser och andra begränsningar som lägger hinder i vägen för en utökad kollektivtrafik.

– Kunden måste hamna i centrum mycket mer än vad som är fallet i dag. Kostnaden för kollektivtrafiken har ökat under många år, men det utan att resandet ökat eller att kvaliteten ökat. Det måste vi ändra på och jag brinner för det arbetet säger Charlotte Wäreborn Schultz.

Läs mer i TRAFIKFOURM nr 4 som utkommer den 22 maj!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063