Veolia förlorade i Länsrätten
Länsrätten har beslutat att avvisa Veolias överklagan om SL:s tunnelbaneupphandling i Stockholm. MTR välkomnar beskedet och utgår från att det blir trafikstart i november.
– Länsrättens dom är mycket överraskande och stämmer inte med vår syn på frågan och inte heller med andra rättsfall på europeisk nivå. Domen är omfattande och vi har ännu inte haft möjlighet att analysera den. När vi gjort det kommer vi att besluta om vi överklagar i högre rätt, säger Tomas Wallin , vd för Veolia Transport Sverige AB.
SL valde MTR, som driver världens punktligaste och kvalitetsmässigt bästa tunnelbana i Hong Kong, för att företaget erbjöd den bästa kvalitetsutvecklingen av Stockholms tunnelbana till ett konkurrenskraftigt pris enligt SL:s uppfattning. Nu ser det ut som om MTR verkligen kommer att med start den 2 november och tre månader framåt, genomföra en omfattande storstädning på samtliga stationer och tåg. Resenärer kommer likaså att se mer servicepersonal som ska hjälpa till på plats i tunnelbanan. Företagets långsiktiga arbete med att förbättra punktligheten har förberetts noga och kollegor från MTRs kontor i Hong Kong, finns på plats i Stockholm för att bistå.
- Domen var väntad och grundad på ett gediget underlag. Domen bekräftar att SL:s upphandling varit helt korrekt och att vi fattat ett riktigt beslut genom att låta MTR få köra tunnelbanan i Stockholm. Nu ser jag fram emot att tillsammans med MTR förbereda trafikstarten i november i år, säger SL:s vd Ingemar Ziegler .
Han tillägger dock försiktigtvis att Veolia har tio dagar på sig att överklaga Länsrättens utslag. Men flera källor uppger för rt-forum.com att Veolias chanser att vinna tillbaka Stockholms tunnelbana efter det nu aktuella domstolsutslaget i Länsrätten är ytterst små.
- Vi vet hur viktig tunnelbanan är för stockholmarna och ser fram emot att ta vår erfarenhet och våra idéer till Stockholm, säger Jeremy Long vd för MTR i Europa.
MTR kommer att ansvara för drift och underhåll av fordon i tunnelbanan åtminstone de närmaste åtta åren. Avtalet med SL kan dock bli så långt som fjorton år. För underhåll av fordon, städning och service av tågen kommer MTR att samarbeta med Mantena som är Norges ledande företag inom tågunderhåll.
MTR driver tunnelbanan i Hongkong och investerar i och driver tunnelbaneprojekt i flera stora städer i Kina. Tunnelbanan i Hongkong är känd för att vara världens punktligaste med 99,9 procent tåg i rätt tid. 2007 tog MTR över driften av London Overground, villket är ett 50/50 joint venture med Tysklands Deutche Bahn. MTR har vunnit flera utmärkelser för sitt arbete med kundservice, utbildning av personal samt hållbar utveckling.