23948sdkhjf

Taxi i biogasen

Inte bara bussar ska gå på biogas i städerna, nu storsatsar Taxi Stockholm tungt på biogasbilar – 350 är beställda och det kommer ännu fler framöver.
Taxi Stockholms skärpta miljömål innebär en storsatsning på biogasbilar. Totalt är 350 nya biogasbilar beställda - och fler kommer det att bli.

– Nu vill vi se en bättre infrastruktur med fler tankställen. Att köra långa omvägar för att tanka gas hjälper oss inte att nå miljömålen, säger Mikael Andersson , vd i Taxi Stockholm.

Av de nya bilar som har beställts är 200 stycken Volvos nya modell V 70 2.5 FT GAS.

– Det är en flexibel bil, eftersom den kan köras på gas, etanol eller i nödfall på bensin. Eftersom gasen räcker i 30 mil så kommer de här bilarna i princip aldrig att köras på fossilt bränsle, säger Mikael Andersson.

Dessutom har Taxi Stockholm beställt 100 Mercedes B 170 NGT gas och 50 Volkswagen Passat EcoFuel GAS. Totalt investerar Taxi Stockholm över 100 miljoner kronor i biogasbilar.

– Åkarna vill ha gasbilar, de är miljövänliga och billiga i drift. Förr i världen var den typiska taxin en diesel, i framtiden tror och hoppas jag att det kommer att vara en biogasbil. Att köpet av Volvos gasbilar skapar arbetstillfällen i Sverige är en extra bonus, säger Mikael Andersson.

På bara två år har Taxi Stockholm mer än halverat utsläppen av koldioxid enligt taxibolagets egna uppgifter. Framöver ska det till en ytterligare förstärka sin miljöprofil inför framtiden; alla ska känna att taxi är betydligt bättre persontransport än bilen:

- Nu har styrelsen satt ett tuffare mål. Om två år kommer vi i stort sett bara att ha miljöbilar i flottan och då ska utsläppen ha minskat med 70 procent, säger Mikael Andersson.

Att åka med Taxi Stockholm är redan i dag betydligt bättre för miljön än att ta egen bil. Utsläppen från personbilar är i genomsnitt 190 gram koldioxid per personkilometer, Taxi Stockholm ligger i genomsnitt på 104 gram enligt bolagets egna beräkningar. Sedan årsskiftet köper Taxi Stockholm bara in miljöbilar och redan i dag är mer än hälften av bilarna miljöklassade. Bolaget satsar också på att förbättra miljön lokalt i Stockholm, bland annat genom att förbjuda dubbdäck på sina bilar.

– Vi har alltid satsat på att vara det taxibolag som har bäst service och kvalitet och i dag är miljön en avgörande kvalitetsfaktor för många. Dessutom vill vi alltid vara ett miljövänligare alternativ än att åka med egen bil, säger Mikael Andersson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.348