23948sdkhjf

Volvo jagar hybridkunder

Volvo Bussar bjöd in representanter för svenska och nordiska kollektivtrafiken för att visa nya hybridbussen. Men få av de svenska trafikhuvudmännen kom.
En Volvo 7700 hybridbuss rullar just nu i stadstrafiken i Göteborg. Samtidigt kör flera hybriddubbeldäckare av typen Volvo B5TL i den tuffa Londontrafiken. Enligt Volvo pekar alla mätningar på att den utlovade bränslebesparingen om 30 procent håller. I så fall är merkostnaden för hybridbussen intjänad för kunden på mellan fem och sju år.

I syfte att skapa intresse och köpvilja hos de svenska kollektivtrafikaktörerna bjöd Volvo Bussar in en rad bussoperatörer från Sverige och övriga Norden till Göteborg. Där gavs information och erbjöds möjlighet till provkörning vid Volvo Democenter nära Torslandaverken.

Men endast tre av de svenska trafikhuvudmännen var representerade, SL, UL och Hallandstrafiken. Betydligt fler hade kommit från motsvarigheterna i Danmark och Norge. Många uttryckte stort intresse, men det fanns ingen på plats som omedelbart kunde lova att de skulle beställa en hybridbuss.

– För att vi ska vara nöjda krävs att vi kan sälja 150-200 hybridbussar per år när produktionen kommit igång. Först då kommer vi upp tillräckligt i volym för att vi ska kunna få ner priset på de unika komponenterna och då kan också priset på hybridbussen sänkas, säger Håkan Karlsson , vd för Volvo Bussar.

Volvos hybridbuss tillverkas i Volvos fabrik i polska Wroclaw där serieproduktionen är planerad att starta nästa år. En viktig faktor som kan öka intresset för Volvos hybridbuss är en ny EU-lag som tvingar fram andra urvalskriterier när busstrafik ska upphandlas: Hela miljöpåverkan över bussens livstid ska då vägas in vilket, enligt Volvo, ger deras hybrid en stor fördel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.189