23948sdkhjf

Alltmer styrs till nätet

Tillväxtverket, tidigare Nutek, presenterar en färsk rapport ”IT, Turism och affärsmodeller på nätet” 2 juni vid ett halvdagsseminarium för rese- och turistnäringen.
På seminariet medverkar även föredragshållare från exempelvis Google, Microsoft, Visit Skärgården och Naturens Bästa enligt Travel News.
- De elektroniska kanalerna och webben är inte längre ett komplement till traditionella marknadsförings- och distributionskanaler, det är de som ä r kanalerna man måste finnas i, säger Dennis Bederoff, ansvarig för turistnäringsfrågor på Tillväxtverket.
Myndigheten – då under namnet Nutek – har vid flera tillfällen arrangerat seminarier riktade mot e-handel och rese- och turistindustrin. Den här gången sammanfaller evenemanget med en första presentation av Tillväxtverkets rapport om affärsmodeller och kommunikation via nätet och andra elektroniska medier för just rese- och turistnäringen. Peter Hellman, som gjort rapporten, medverkar som en av föredragshållarna. Några av de övriga namnen är Mats Lundqvist, undersökningsföretaget Ipsos, talar om kundernas beteende på nätet, Charlie Eldh från CMS, berättar om nya affärs- och betalningsmodeller via mobilen, Google presenterar nya produkter och tjänster inom sökmotorsmarknadsföring.
Flera företag som representerar svensk turism deltar också, exempelvis prisbelönta Bisse Alm på Visit Skärgården, ”e-handelsdoktorn” Christer Kuttainen som berättar om ”Gotland på webben”, Naturens Bästa och Visit Sweden.
- Även om det finns stora turismaktörer i Sverige präglas ändå näringen av småskalighet och utspriddhet. Därför ville vi sätta lite extra fokus för att visa goda exempel därifrån för att bibringa andra aktörer kunskap, säger Dennis Bederoff.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062