23948sdkhjf

ökat intresse för InterRail

Sommaren är i antågande och många planerar inför semestern. Tusentals svenskar kommer att köpa InterRail-kort, hoppa på tåget och ge sig ut i Europa, tror SJ.
InterRail-kortet introducerades 1972 och sedan dess har miljoner européer utforskat Europa med tåg. Förra året såldes drygt 22 000 kort i Sverige, en ökning med drygt 80 procent jämfört med 2007, och SJ tror på en fortsatt ökning trots den rådande konjunkturen.

– Vi bedömer att InterRail-korten kommer att öka med ytterligare 15 procent jämfört med 2008. Det är under sommarmånaderna som efterfrågan är som störst och vi räknar med att den uppgående trenden håller i sig, säger Nina Hornewall , försäljningsdirektör på SJ.

Miljömedvetenhet, avkopplande färdsätt och att anlända direkt till storstädernas hjärtan ligger bakom det stigande intresset för att tågsemestra. Den nya typen av kort som introducerades 2007 och innebar det blev möjligt att välja antal resdag och länder i den kombination som passar bäst, har också bidragit till tågluffandets renässans.

– Tidigare var det mest ungdomar som tågluffade, nu ser vi att det är ganska jämnt fördelat mellan ungdomar upp till 26 och vuxna, säger Nina Hornewall.

InterRail-kortet kostar från 1 825 kronor för ungdomar i 2 klass och 2 815 kronor för vuxna i 2 klass. För att underlätta planeringen av tågluffen har SJ tagit fram fem färdiga resrutter ut i Europa som passar olika typer av resenärer, ungdomar, familjer och seniorer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063