23948sdkhjf

Vägbulor inte alltid bra

En ny rapport om bussar och fartgupp understryker nödvändigheten av samråd med trafikhuvudmännen innan de anläggs. Felbyggda bulor kan skada bussförarna.
Bakom rapporten ”Bussar och gupp” står en rad organisationer som arbetar med kollektivtrafik, bland annat BR, Bussbranschens Riksförbund. Bakom rapporten finns ett projektet där även Arbetsmiljöverket, Sveriges Kommuner och Landsting, ett antal kommuner och kollektivtrafikhuvudmän samt arbetsgivar- och arbetstagarrepresentanter i branschen deltagit.

Projektets mål har varit att hitta ett gemensamt synsätt på hantering av befintliga gupp och mer långsiktigt verka för utveckling av en hastighetsanpassning, som inte ger arbetsmiljöproblem och försämrad konkurrenskraft för busstrafik. Målen om ökad trafiksäkerhet, kollektivtrafikens konkurrenskraft och förarnas arbetsmiljö ska beaktas vid samråd mellan parterna kring frågor som rör farthinder på gator med buss i linjetrafik. Inflytande och delaktighet är viktigt. Förståelse för olika aktörers krav och behov samt ett fungerande samarbete underlättar arbetet med bussar och farthinder.

I klartext innebär detta att väghållarna åtar sig att genomföra en översyn av att aktuella väggupp uppfyller kraven. Man ska även samråda med trafikhuvudmannen och berörda bussföretag innan man anlägger nya väggupp. BR:s åtagande enligt dessa avsiktsförklaringar innebär bland annat att vi som sista utväg accepterar väggupp för att uppnå ökad trafiksäkerhet. Vi ska även verka för att i aktuella fall väggupp beaktas vid tidtabellsläggning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062