T-banebråket rasar vidare
Franska bolaget Veolia vann över SL i Kammarrätten vilket innebär att SL:s upphandlingsmodell nu ska prövas rättsligt. Striden handlar om 35 miljarder kronor.
Enligt Veolia gjode SL flera fel vid upphandlingen som kom att leda till att kontraktet, värt 35 miljarder kronor, gick det franska bolaget ur händerna. Nu tänker Kammarrätten ta hjälp av Konkurrensverket för att reda ut tunnelbanahärvan. Senast 29 maj ska Konkurrensverket yttra sig till rätten, men verket kan begära anstånd vilket ytterligare skulle få processen att dra ut på tiden.
Enligt SL arbetar både de och MTR vidare enligt plan: Det nya bolaget ska ta över trafiken i tunnelbanan 2 november i höst. Om den tidsplanen är realistisk är svårbedömt även om SL säger sig vara säker på att vinna även den stundande rättsliga processen – för enligt presschefen Björn Holmberg har SL till dags dato aldrig förlorat en rättsprocess som gällt en överklagad upphandling.
Och även om Veolias svenska ledning säger sig vara fast beslutna om att hålla kvar tunnelbanan tycks de ha tappat intresset för den på sin hemsida: På avdelningen för pressmaterial har Veolia högupplösta bilder på alla sina bussar, tåg, båtar och spårvagnar som bolaget driver med framgång. Men bilderna från Stockholms tunnelbana finns bara i frimärksstorlek.