Stockholm får klimatsmart stadsdel
Norra Djurgårdsstaden i Stockholm har utsetts till ett av 16 klimatsmarta byggprojekt under klimatkonferensen C 40 i Seoul, Sydkorea. Internationella stödpengar väntas.
Enligt planerna ska Norra Djurgårdsstaden erbjuda 30 000 arbetsplatser och 10 000 bostäder när hela området står klart år 2025. När beslutet om bygget togs så bestämde politikerna att stadsdelen skulle bli en miljö- och klimatstadsdel. Bygget ska ha kollektivtrafiken som norm i stället att som förr bygga efter bilen. Det är tänkt att området ska trafikeras av en ny spårvägslinje, det ska finnas en fungerande infrastruktur för laddning av elbilar och elhybridbilar, elhybridbussar och andra eldrivna fordon. Stadsdelen ska fungera bra för cyklister och kanske kan det också byggas en spårbilsslinga som komplement till den övriga kollektivtrafiken.
Eftersom projektet nu ingår som ett av de 16 som CCI ska satsa på finns det möjlighet att få internationellt stöd för ny teknik som till exempel spårbilar som annars knappast skulle rymmas i Stockholms stads budget. Detta faktum applåderas nu av stadens politiker som hoppas få pengar just till ny miljöteknik och ännu oprövade kollektivtrafiklösningar. Själva husen i den nya stadsdelen kan bli av typen nollenergihus, alltså bostadshus som rentav producerar mer energi än vad de gör av med genom listig isolering och solpaneler på taken till exempel.
Förutom Norra Djurgårdsstaden ingår projekt i London, Australien, USA, Kanada, Sydafrika, Brasilien och Asien bland de 16 utvalda.
Läs mer i TRAFIKFORUM Nr 5 som utkommer i mitten av juni!