Resia anpassar kostymen
Trots att Resias försäljning de första tre månaderna minskade till 814,3 miljoner kronor (991,3), en minskning med 17,9 procent, redovisar man en vinst det första kvartalet på drygt sju miljoner kronor.
Resia, redovisar en vinst på 7,1 (19,4) miljoner kronor efter finansnetto för första kvartalet 2009. Försäljningen minskade från 991 miljoner till 814 miljoner kronor.
Resia spår fortsatt minskad efterfrågan på resor och allt senare bokningar. Samtidigt ser man en ökning inom grupp- och konferensresor.
Jeanette Holmén, marknadschef på Resia:
– Resorna blir generellt kortare i sämre tider samtidigt som semestrar i Sverige och övriga Norden får ett uppsving. Såväl affärs- som privatresenären avvaktar dock något med sina bokningar. Vår bedömning är att charterresandet kommer att ta bättre fart ju närmare sommaren vi kommer.
Positivt för Resia är att man tydligt fortsätter att ta marknadsandelar inom grupp- och konferensresor. Under första kvartalet genomförde man 30 procent fler uppdrag jämfört med motsvarande period förra året.
– Vår ambition är att ta marknadsandelar oavsett konjunktur. Vårt erbjudande med branschens bredaste utbud, alla resor på samma ställe, lokala försäljningskontor och branschens bästa personal har visat sig starkt. Vi fortsätter att vara mycket aktiva försäljnings- och marknadsmässigt under 2009, säger Jeanette Holmén.