23948sdkhjf

Resia anpassar kostymen

Trots att Resias försäljning de första tre månaderna minskade till 814,3 miljoner kronor (991,3), en minskning med 17,9 procent, redovisar man en vinst det första kvartalet på drygt sju miljoner kronor. 
– Både 2007 och 2008 var rekordår för Resia sedan starten 1974. Sista delen av fjärde kvartalet förra året och de första tre månaderna i år har även vi på Resia minskat försäljningen. Nedgången är dock ingen överraskning utan något som vi har anpassat verksamheten efter. Resia står starkt i en fortsatt lågkonjunktur, säger Eva Moen Adolfsson, vd på Resia.
Resia, redovisar en vinst på 7,1 (19,4) miljoner kronor efter finansnetto för första kvartalet 2009. Försäljningen minskade från 991 miljoner till 814 miljoner kronor.
Resia spår fortsatt minskad efterfrågan på resor och allt senare bokningar. Samtidigt ser man en ökning inom grupp- och konferensresor.
Jeanette Holmén, marknadschef på Resia:
– Resorna blir generellt kortare i sämre tider samtidigt som semestrar i Sverige och övriga Norden får ett uppsving. Såväl affärs- som privatresenären avvaktar dock något med sina bokningar. Vår bedömning är att charterresandet kommer att ta bättre fart ju närmare sommaren vi kommer.
Positivt för Resia är att man tydligt fortsätter att ta marknadsandelar inom grupp- och konferensresor. Under första kvartalet genomförde man 30 procent fler uppdrag jämfört med motsvarande period förra året.
– Vår ambition är att ta marknadsandelar oavsett konjunktur. Vårt erbjudande med branschens bredaste utbud, alla resor på samma ställe, lokala försäljningskontor och branschens bästa personal har visat sig starkt. Vi fortsätter att vara mycket aktiva försäljnings- och marknadsmässigt under 2009, säger Jeanette Holmén.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078