23948sdkhjf

Swebus kör el-etanol!

Swebus säger sig vara först i världen med att testa den senaste miljötekniken i reguljär kollektivtrafik – det handlar om Scanias nya etanolhybridbuss som körs för SL.
Swebus vagnpark har nu utökats med sex splitter nya etanolhybridbussar från Scania. Med hjälp av den allra senaste tekniken minskas de fossila koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, jämfört med dem från en vanlig dieselbuss. Bränsleförbrukningen kan minskas med upp till 25 procent.

Den nya busstypen är en så kallad seriehybrid där växellådan har ersatts av en elmotor som i sin tur strömförsörjs av den senaste generationens etanolmotor från Scania. På bussens tak finns ett energilager där energin från inbromsningarna tas tillvara.

När bussen accelererar från stillastående används den lagrade energin och efter hand kopplas etanolmotorn in som energikälla. Därför upplevs bussarna i praktiken som lite mer behagliga och mindre bullriga vid start och stopp, exempelvis vid en hållplats. Stockholms resenärer är först i världen med att prova på den nya tekniken, enligt Swebus. Om den saken skulle säkert Volvo säga något annat – deras hybridbuss rullar redan i Göteborg och i London även om Volvos hybridteknik är annorlunda: Volvo använder har en så kallad parallellhybridlösning där elmotorn och dieselmotorn kan köras var för sig eller tillsammans.

– Att resa kollektivt är mycket miljövänligt i sig, men nu är vi extra stolta över att kunna erbjuda våra kunder en ännu mer miljövänlig resa. Samarbetet med SL och Scania känns helt rätt. Swebus månar om miljön, därför ser vi den nya tekniken som mycket positiv, säger Jonas Wittefeldt , Miljöchef på Swebus.

De nya bussarna kommer att testas och användas inom SL-trafiken. Försöket är ett samarbete mellan Swebus, SL och Scania med stöd från Energimyndigheten och Naturvårdsverket.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094