Svealandsbanan byggs ut
Banverket bygger ut Svealandsbanan så att fler tåg kan köra på den. Samtidigt innebär utbyggnaden att operatörerna kan öka punktligheten på sin trafik, enligt Banverket.
Svealandsbanan byggdes på 1990-talet och ersatte då den gamla järnvägen mellan Södertälje och Eskilstuna. Banan är till stora delar enkelspårig och byggd för att klara entimmestrafik. Under de relativt få år som har gått sedan banan byggdes har arbetspendlingen i regionen ökat kraftigt med ett ökat antal förseningar som följd. De åtgärder Banverket nu genomför är en förutsättning för att kunna köra fler tåg och minska förseningarna på sträckan.
De planerade arbetena innebär att dubbelspår byggs på sträckan mellan Nykvarn och Ryssjöbrink, samt att en mötesstation byggs i Almnäs utanför Södertälje. Båda åtgärderna gör att tåg kan mötas och köra om på sträckan vilket ger en flexiblare tågdrift.
Under avstängningsperioden medför detta förändrade restider och resvägar. SJ sätter in ersättningsbuss på de berörda sträckorna. Kraftsamling Stockholm-Mälardalen genomförs gemensamt av Banverket, SJ och SL. Syftet är att minska förseningstimmarna med 50 procent i regionen fram till år 2010.