Storsatsning mot fortkörning
Under vecka 34 kraftsamlar polisen för att stärka hastighetsövervakningen av trafiken på kommunernas gator och vägar. Speciellt illa är det med respekten för 30 kilometer i timmen.
Enligt beräkningar som Vägverket gjort kan en förbättrad efterlevnad av hastighetsgränserna minska antalet dödade på det kommunala vägnätet med cirka 30 personer per år. Hastighetsmätningar som Vägverket genomförde 2003 på vägar i tätort, visade att hälften av trafiken följde hastighetsgränserna. Skillnaderna är dock stora mellan de olika hastighetsgränserna. På vägar med högsta tillåten hastighet 70 kilometer i timmen är regelefterlevnaden närmast dubbelt så hög jämför med vägar med hastighetsgränsen 50 kilometer i timmen. De flesta hastighetsöverträdelserna sker dock på sträckor med hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen.
– Polisen kommer under vecka 34 arbeta intensivt med trafiksäkerhetshöjande insatser i städer och samhällen med fokusering på hastighet, nykterhet samt säkerhetsanordning som bilbälte och hjälmanvändning. På orter där Temaveckan infaller med skolstarten kommer flertalet av kontrollerna att förläggas i anslutning till skolorna och färdvägar till dessa, säger Björn Lidö , trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
Den största trafiksäkerhetsvinsten genom ökad efterlevnad av hastighetsgränserna på det kommunala vägnätet rör främst oskyddade trafikanter. Ungefär 60 procent av de omkomna på det kommunala vägnätet är cyklister och gående som körts på av ett motorfordon. Till detta kommer ungefär 15 procent omkomna på motorcykel och moped.
– Hastigheten i tätorten spelar mycket stor roll för säkerheten. I händelse av en kollision mellan en bil och en fotgängare så avlider nio av tio om hastigheten är 50 kilometer i timmen, om den är 30 så avlider en av tio. Små justeringar av hastighetsnivån i våra tätorter kan med andra ord få mycket stora effekter, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall .
NTF:s insatser nästa vecka sker i vissa fall i samverkan med polisen och en del kommuner. I samarbete med utvalda skolor ska hastigheterna utanför skolorna mätas. NTF ska även kommunicera sambandet mellan ökad risk att dödas vid hastighetsöverträdelser i de lägre hastigheterna.
– Hastighetsöverträdelserna måste bekämpas på flera fronter. Mest effektivt är naturligtvis fysiska åtgärder i väg- och gatumiljöerna, men det är kostsamt att bygga ett system som gör det omöjligt att köra för fort. Därför måste vi också arbeta med attityd- och beteendepåverkan. En förutsättning för att det ska bli framgångsrikt är att det samordnas med andra åtgärder, till exempel en intensivare övervakning, säger NTF:s vd Jan Sandberg .
– En ökad efterlevnad av hastighetsgränserna är mycket viktigt för att skapa en säker och trygg tätortstrafik. Det är därför glädjande att polisen, NTF och flera kommuner nu genomför en gemensam temavecka om hastigheter på kommunala gator och vägar. I många kommuner pågår just nu en översyn av gällande hastighetsgränser i syfte att bättre anpassa dem till de lokala förhållandena. Det kommer i många fall att leda till sänkta hastighetsgränser, särskilt där gående och cyklister finns, men även till höjda hastighetsgränser på vissa gator och vägar, säger Gunilla Glasare , chef för avd tillväxt och samhällsbyggnad på Sveriges Kommuner och Landsting.