SJ satsar på opera
SJ:s satsning på tågresor till nöjesevenemang har blivit en succé. Nu inleder SJ samarbete med flera operahus i Sverige och ger bussbolagen tuff priskonkurrens.
– Opera är nästa stora satsning för att bredda evenemangsutbudet till våra resenärer och för att attrahera fler målgrupper, säger Nina Hornewall , försäljningsdirektör på SJ.
För ett år sedan inledde SJ sin nya satsning på evenemangspaket. Tusentals resenärer från hela landet har tagit chansen att ta tåget direkt till spännande upplevelser. Allt ifrån musikfestivalen Way Out West, stand-up på RAW Comedy Club, höstturné med Takida till musikaler som The Producers på Lorensbergsteatern i Göteborg.
– Nu tar vi ett steg till och inleder samarbeten med Göteborgsoperan, Värmlandsoperan och Folkoperan i Stockholm. Det ska bli mycket spännande att se responsen från våra resenärer och hur väl vi når nya målgrupper, säger Nina Hornewall.
De nya samarbetsavtalen innebär att musikintresserade smidigt kan ta sig till de tre städerna och uppleva tre olika spännande opera- och musikalpremiärer i höst. I Göteborg sätts Guys and Dolls upp med premiär den 24 oktober, i Karlstad gör Maria Lundqvist debut som musikalstjärna när Sunset Boulevard har premiär den 24 september och i Stockholm är det premiär för Bizets Pärlfiskarna, regisserad av Mira Bartov, den 16 och 17 september.
– Samarbetet med SJ är spännande. Vi hoppas hitta nya åskådargrupper från helt nya delar av landet. Att ta tåget direkt till operan är väldigt bekvämt, säger Ing-Marie Persmo , Göteborgsoperans marknadschef.
– SJ blir en fantastisk kanal för oss att nå ny publik. Nu kan vi sätta Värmlandsoperan på Sverigekartan. Vi tror att vi kommer att locka publik från Stockholm, Mälardalen och Västsverige, säger Pernilla Eduard , Värmlandsoperans marknadschef.
Resan till musikupplevelserna kostar från 49 kronor med SJ:s tåg. Resenärerna kan även lägga till hotellpaket till rabatterade priser eftersom SJ samarbetar med flera stora hotellkedjor i Sverige.