Göteborg närmare trängselskatt
Göteborgs kommun tar nu ännu ett steg mot att införa en trängselskatt liknande den i Stockholm. Pengarna ska finansiera en ny tunnel under Göta älv och andra infrastrukturprojekt.
Och pengar behövs – de infrastrukturprojekt som planeras i Göteborg kommer att kosta 30 miljarder kronor att bygga. Största kostnaden står den framtida Marieholmstunneln för, därefter kommer järnvägstunneln Västlänken som ska knyta ihop fem olika pendeltågslinjer. För att klara finansieringen av projekten är införandet at trängselskatt nödvändig, enligt Vägverket och Banverket.
Därutöver vill ledningen för Göteborgs kommun satsa på kollektivtrafiken i staden: I dag reser bara 19 procent av göteborgarna kollektivt till jobbet vilket är mycket lågt för en svensk storstad. I Stockholm är motsvarande siffra 40 procent.
Exakt hur trängselskatten ska se ut är ännu inte klart och systemet kan tidigast komma i drift år 2011. Tidigare har Göteborgs kommun velat ha ett slags ”älvtull”, att beskatta alla som passerar över eller under Göta älv i centrum. Men nu är politikerna mer öppna och kanske blir det en skattezon liknande den i Stockholm.
Vad tycker då göteborgarna? Enligt en webbenkät på Göteborgspostens nätupplaga säger 60 procent nej, 30 procent ja medan 3 procent inte vet vad de ska tycka – men ändå inte kunde låta bli att svara på enkäten.