23948sdkhjf

Trängselskatt i Göteborg i princip bra

Västsvenska Industri- och Handelskammaren är mycket positiv till en rejäl satsning på regionens kommunikationer men en trängselskatt i Göteborg måste bli effektivare än den i Stockholm.
De bristfälliga kommunikationerna i Göteborgsregionen är ett allvarligt hot mot den västsvenska konkurrenskraften, och därmed det västsvenska näringslivets möjligheter att generera välfärd. Gårdagens förslag om ett omfattande Göteborgspaket är välkommet - och i linje med vad handelskammaren har arbetat för under många år. Hanteras detta skickligt i politiken är förslaget en efterlängtad plattform för hela Västsverige att sluta upp bakom.

- Vi kan pricka av en lång rad av de krav som det västsvenska näringslivet har formulerat när det gäller trafiksituationen i Göteborgsregionen. Förslaget innehåller såväl en ny älvförbindelse som en ersättningsbro för Göta älvbron, och dessutom innehåller paketet trimningsinsatser för att få trafiken till dessa nålsögon att flyta bättre. Därutöver, och till mångas förvåning, innehåller förslaget resurser till byggandet av Västlänken. Omfattningen av satsningarna är så stor att det är något för hela Västsverige att samlas bakom, säger Johan Trouvé , vd för Västsvenska Industri- och Handelskammaren.

Finansieringen av förslagen bygger på såväl avgifter som regional medfinansiering och ökade statliga anslag.

- Handelskammaren har tidigare undersökt vad företagen tycker om vägavgifter. Någon stor vilja att betala för vägutbyggnad finns inte, men majoriteten av företagen har varit för införandet av lönsamma avgifter. Så länge vinsten i form av bättre kommunikationer är större än kostnaden för vägutbyggnaden, ställer näringslivet upp. Acceptansen för de nu föreslagna trängselavgifterna påverkas av hur höga skatterna kommer att bli och av vilket område som kommer att omfattas, men också av hur kostnadseffektivt systemet är. Systemet i Stockholm har visat sig vara dyrt och ineffektivt. Här måste skatterna leda till ökade investeringar i trafiksystemet, säger Johan Trouvé.

Principen om att regionens medborgare och trafikanter betalar för att påskynda utbyggnaden ställer sig handelskammaren bakom.

- När vi lanserade förslaget om vägavgifter under 2003 möttes vi av stort motstånd bland västsvenska politiker. Nu ser vi stora framsteg på infrastrukturens område tack var långsiktigt opinionsbildande arbete, säger Johan Trouvé.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172