Förbifarten alstrar partiklar
Partiklar och buller ökar från en redan hög nivå när Förbifarten blir verklighet, det påtalar MP Stockholms läns landsting i samband med Landstingets miljöhälsorapport.
- Förbifart Stockholm kommer öka biltrafiken på bekostnad av kollektivtrafik och cykling. Värst kommer områden med dålig folkhälsa, som Skärholmen och Järvafältet, drabbas av den nya leden, säger Raymond Wigg , (MP) oppositionslandstingsråd.
Enligt rapporten förkortar luftföroreningarna medellivslängden med sju månader för en genomsnittlig invånare.
- Hur mycket Förbifarten kommer förkorta stockholmarnas liv är ännu okänt, säger Raymond Wigg.
Större delen av sexfiliga motorvägen planeras gå i en tunnel där partiklar, buller och avgaser ansamlas.
- Tunnlar är hälsofarliga att vistas i. En extremt lång biltunnel är inte en hälsosam eller klimatsmart investering. Förbifarten är ett försök att flytta ut biltrafik från innerstaden till andra kommuner i länet. Men tomrummet som uppstår är endast temporärt och fylls på några år upp av fler nya bilar enligt region- och trafikplanekontoret, säger Raymond Wigg.
Istället för att satsa 30 miljarder kronor på Förbifarten vill Miljöpartiet lägga pengarna på kraftigt utökad kollektivtrafik och införa trängselavgift på Essingeleden - sådana åtgärder som verkligen lyckas med att begränsa biltrafikens skadliga verkningar.