23948sdkhjf

Hopp för animalisk biodiesel

I en dansk försöksgrupp undersöker man utsikterna för en bred användning av animaliskt biodiesel baserad på svinfett. De preliminära erfarenheterna är övervägande positiva.
Danska företaget Stroco ApS, som tillverkat oljebrännare till bussar, lastbilar och båtar under 40 år, satsade tidigt på alternativa bränslen. Redan 1998 kunde man presentera en produkt som kan bränna etanol. I dag uppger företaget att bara de kan tillverka en SP-certifierad producent av biobränsledrivna oljebrännare.

Nyligen blev Stroco ApS inbjudna till det statliga Teknologisk Institut för att delta i testgruppen Biodiesel Danmark, som ska undersöka förutsättningarna för andra generationens användning av biobränsle i Danmark. Förutom Stroco och Teknologisk Institut deltar bland andra Arla Foods och Statoil.

Andra generationens biobränsle, som även kallas AFME (Animal Fat Methyl Ester), baseras på slakteriernas överskott av svinfett, medan första generationen baserades på livsmedel som raps och sojabönor. Biodiesel Danmark har som mål att belysa möjligheter och hinder för bred användning av AFME, och under projektperioden testas olika blandningsförhållanden på diverse fordonstyper. Man blandar i stora delar AFME – 10, 15 respektive 30 procent – i dieseln på fordonen och deras oljebrännare. Projektet sträcker sig över en period på 18 månader och väntas vara avslutad vid årsskiftet.

Positiva erfarenheter
De tidigare erfarenheterna är övervägande positiva. Enligt Kim Winther från Teknologisk Institut går försöken enligt planerna och visar förhållandevis goda resultat.

– Våra test visar en allmän nedgång av utsläppen vid användning av animaliskt biodiesel. Men försöken visar också en liten ökning i bränsleförbrukningen och en liten minskning av motoreffekten, och man har observerat ökad nersmutsning av bränslefiltren på enskilda fordon. Dessutom har blandningen med 30 procent AFME visat sig olämplig att använda vid kallt väder. Det är värt att observera att oljebrännarna generellt tycks köra bättre på biodiesel än på normal diesel, säger Kim Winther .

– Testresultaten stödjer vårt beslut att satsa på alternativt bränsle. Försöken med AFME-baserat bränsle i oljebrännarna visar att produktion och användning är i nivå med traditionell diesel eller bättre, samtidigt som utsläppen är lägre. Det är ytterst tillfredställande att man kan uppnå så goda resultat med en förädlad avfallsprodukt, säger Bent Loftager från Stroco, som sitter i projektets styrgrupp.

Strocos oljebrännare avsätts huvudsakligen på de europeiska buss-, båt- och lastbilsmarknaderna, där de bland annat levereras till producenter som Carrus Delta, Evo, Irisbus, Kiitokori, Lahen, MAN, Mercedes, Scania, Solaris, Vest Buss och Volvo.

– Den kompakta och robusta konstruktionen och daglig leverans av alla reservdelar, har alltid varit några av de viktiga försäljningsargumenten för vår brännare, men idag lägger kunderna vikt vid driftsekonomi och miljö i allt större utsträckning. I samband med detta är det viktigt att test som genomförs av Teknologisk Institut och Statens Provningsanstalt dokumenterar en verkningsgrad på 80 procent, vilket är högre än samtliga kända konkurrenters tillverkningsuppgifter och resulterar i marknadens lägsta bränsleförbrukning, säger Bent Loftager .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062