VR-koncernen omstrukturerar
Den finska järnvägskoncernen VR inleder ett omfattande omorganiseringsprogram. Genom programmet vill man snabbt och delvis bestående svara på det förändrade marknadsläget.
– De strukturella förändringarna inom Finlands tunga industri, särskilt skogsindustrin, har minskat på efterfrågan inom godstrafiken, säger Mikael Aro , vd i VR-koncernen.
Industrins strukturomvandling förutspås bli bestående. Syftet med omorganiseringen är att bättre tillmötesgå kundernas förändrade behov. Omorganiseringen fokuserar till att börja med på en effektivering och omstrukturering av logistikverksamheten.
Även inom persontrafiken sätts flera projekt i gång. Deras uppgift är att förbättra reseupplevelsen och tillgodose resenärernas varierande behov. Omorganiseringsprogrammet sätts i gång omedelbart och dess genomförande tar 2, 3 år i anspråk. På årsnivå är målet att förbättra koncernens lönsamhet med cirka 100 miljoner euro. Detta innebär såväl kostnadsinbesparingar som nya möjligheter för en ökad omsättning.
– För att kunna bevara och förstärka Finlands konkurrenskraft samt hela transportsystemets fortbestånd krävs snabba åtgärder. Därför är vårt mål att utveckla VR-koncernen långsiktigt och ansvarsfullt tillsammans med våra medarbetare och fackförbunden. Syftet med dessa åtgärder är att säkra koncernens framtid och garantera tillväxtmöjligheterna, säger Mikael Aro.
Som stöd för omorganiseringsprogrammet förnyas VR-koncernens organisationsstruktur. I det nya VR står de olika kundkategorierna klarare i fokus än förut, vilket stöder förnyelsen och möjliggör en framtida tillväxt. I fortsättningen består VR-koncernen av fem divisioner:
Persontrafik, Logistik, Tjänster och Produktion, VR-Rata samt Ryssland och Internationella ärenden.
VR-koncernens samtliga logistikfunktioner: VR Cargo, Transpoint Oy Ab, Transpoint Cargo Oy och Transpoint International -bolagen bildar tillsammans VR-koncernens logistikdivision. VR Cargo och Transpoint Oy Ab fungerar även i fortsättningen som neutrala producenter av tjänster, enligt common carrier -principen. Alla Transpoint-bolag fortsätter sin verksamhet som separata bolag. Pohjolan Liikennes busstrafik blir en del av persontrafikdivisionen, men verksamheten fortsätter i egna bolag.
Alla personal-, ekonomi- och IT-tjänster centraliseras. Koncernens nya juridiska struktur träder i kraft senast 1 januari 2010. Övergången till den nya styrmodellen sker emellertid omedelbart.
– Fastän organisationen förnyas, förblir hörnstenarna i VR:s affärsverksamhet desamma även i framtiden, säger Mikael Aro.
VR är ett statligt företag och dess huvudsakliga uppgift är att erbjuda person- och godstrafiktjänster samt att bygga och upprätthålla bannätet. Förnyade verksamhetsmetoder och kundinriktning är förutsättningar för en framtida tillväxt.
Genom en klar och kundinriktad organisation vill man förbättra servicenivån och främja uppkomsten av nya inkomstkällor. VR-koncernens ledningsgrupp förnyas att motsvara den nya organisationen. Utöver verkställande direktören Mikael Aro, består den av persontrafikdivisionens direktör Antti Jaatinen, utvecklingsdirektör Rolf Jansson, personaldirektör Timo Koskinen, direktören för internationella ärenden inkluderande Ryssland, Päivi Minkkinen, ekonomidirektör Heli Ollila, direktören för tjänster och produktion Pertti Saarela, Oy VR-Rata Ab:s verkställande direktör Teuvo Sivunen, logistikdivisionens direktör Erik Söderholm och kommunikationsdirektör Hanna von Wendt. Den nya ledningsgruppen inledde sitt arbete den 20 augusti.