23948sdkhjf

Tufft för Scandic

Lågkonjunkturen slår hårt mot hotellbranschen. Scandic har kommit med halvårsresultatet vilket bland annat visar på en halvering av vinsten jämfört med samma period 2008. Men VDn Fransk Fiskers menar att Scandic har klarat krisen bättre än branschen i stort.
För perioden januari-juni 2009 uppgick Scandics intäkter till 318,0 (383,2) MEUR. För jämförbara hotell samt vid oförändrade valutakurser minskade intäkterna med 12 %. För jämförbara hotell och vid oförändrade valutakurser minskade intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) med 12 %. Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 23,2 (55,8) MEUR, motsvarande en rörelsemarginal på 7,3 (14,6)%. Under året har fyra nya hotell med sammanlagt 518 rum öppnat, och dessutom har två nya hotellprojekt påbörjats med sammanlagt 491 rum.
Intäkten per tillgängligt rum minskade från 64,7 euro till 51,6. och beläggningdsgraden minskade från 63,3 procent till 57,9.
Frank Fiskers, Scandics koncernchef och vd, kommenterar resultatet för perioden januari-juni 2009 så här:
– Den globala ekonomiska krisen har haft en dramatisk effekt på företagens resande och 2009 har varit ett av de svagaste åren någonsin för hotellbranschen. Scandic har i denna tuffa marknad behållit sin starka marknadsposition och vår affärsmodell, geografiska spridning och kundmix har bidragit till att vi klarat konjunkturnedgången bättre än marknaden som helhet.
– Scandic initierade redan hösten 2008 kostnadsbesparingsprogram när vi såg att marknaden började försvagas. Besparingsprogrammen, som förväntas ge en helårseffekt 2009 på 32 MEUR, är nu fullt implementerade och vi har därmed kunnat kompensera delar av intäktsbortfallet 2009.
– Marknaden är fortfarande svårbedömd. Det finns tecken som tyder på att konjunkturnedgången mattats och att ekonomin har börjat stabiliseras, om än på en låg nivå. Hotellmarknaden börjar visa tecken på att minskningen i beläggning har stabiliserats, medan rumspriserna fortsätter att pressas. Den anpassning av kostnaderna som genomförts, tillsammans med satsningar på att stärka Scandics koncept och hotellportfölj, gör oss väl rustade att ta oss igenom de nuvarande tuffa tiderna samt ta tillvara på de möjligheter som kommer när marknaden vänder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063