Fast förbindelse önskas
Det krävs en storsatsning på infrastruktur i Skåne Nordväst, alltså området runt Helsingborg. På ett öppet möte i veckan diskteras fast förbindelse till Helsingör.
– Det gäller att knyta ihop alla de olika trafikslagen på ett bra sätt. Vi ska gynna rörligheten för både människor och gods, både inom regionen och i våra förbindelser med omvärlden, säger Hans Nelson , strateg i Framtidskommittén Skåne Nordväst.
Det behövs en omfattande satsning på infrastruktur, både i det korta och i det långa perspektivet, för att Nordvästra Skåne ska kunna behålla och öka sin attraktionskraft. I framtiden måste det bli lättare, snabbare och bekvämare att resa för invånare och besökare men även att transportera varor, anser Framtidskommittén.
– Vi vill sätta igång diskussionen och få en dialog mellan alla berörda parter. Lyfta fram olika problem och möjligheter för att hitta lösningar som gynnar alla, säger Hans Nelson.
På det stora infrastrukturseminariet deltar olika experter och representanter från järnvägstrafiken, vägtrafiken, flyget och båttrafiken samt Skåne Nordväst:
Håkan Lindström , Södertunneln
Kjell Lindahl , Vägverket
Henrik Littorin , Luftfartsverket
Fredrik Åsare , Helsingborgs Hamn.
Peter Danielsson , ordförande Skåne Nordväst
Hervé Corvellec , professor i Företagsekonomi, som jobbat mycket med infrastrukturfrågor.
Moderator är Jan Sturesson, Öhrlings/PricewaterhouseCoopers, globalt ansvarig ledare för affärsområdet Cities of the Future .
De största projekteten är såklart ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark - mellan Helsingborg och Helsingör samt en utbyggnad av Söderåsbanan för orterna i inlandet. Men när det väl blir dags att sätta spaden i jorden så måste de olika trafikslagens roll vara klar.
– HH-förbindelsen och Söderåsbanan är bara två pusselbitar av många. När man pratar infrastruktur gäller det att ha blicken långt fram i tiden, att ha tydliga visioner om vad vi vill uppnå. Hur kommer regionen att se ut om 10, 25 och 50 år? funderar Hans Nelson.