SJ lämnar Västsverige
Förra veckan blev det klart att danska DSB First Väst AB tar över när SJ lämnar en del av tågtrafiken i Västsverige 2010. SJ valde att inte lämna något eget bud i trafikupphandlingen.
När Västtrafik skulle upphandla tågtrafiken i februari i år valde SJ att inte försöka förlänga avtalet med den samhällsköpta trafiken i Väst och lämnade därför inget anbud i den pågående upphandlingen.
– Efter mycket noggranna kalkyler bedömde vi att lönsamheten över tid är ringa och att möjligheten att bibehålla hög service och kvalitet är alltför liten. Vi satsar istället på järnvägstrafik i egen regi, något som vi nu testat i åtta månader med stor framgång längs Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn, säger Elisabeth Lindgren.
Redan från december i år kommer Tågab i Kristinehamn att köra tåg Kristinehamn-Göteborg via Skövde i samarbete med SJ där SJ:s biljetter gäller. I Skövde blir det goda anslutningar till SJ:s tåg och Vättertåg mot Jönköping och Nässjö, vilket innebär bättre förbindelser mellan Värmland och Småland. Dessutom utökade förbindelser från östra Värmland till Göteborg.Från december 2010 gäller SJ:s avtal med Västtrafik och Värmlandstrafiken på fem tågpar mellan Karlstad och Göteborg med moderniserade vagnar och lok. Planen är att SJ från december 2012 kommer att utöka trafiken till sju tågpar med moderna Reginatåg.
För SJ kom beskedet att DSB Fist tar över trafiken efter SJ inte som någon överraskning.
– Det här är en naturlig följd av att persontrafiken på det svenska järnvägsnätet nu avregleras. Vi satsar mycket offensivt på trafik i egen regi och SJ står mycket starkt rustade inför konkurrensen på den avreglerade marknaden. Vi rustar just nu upp våra X31-tåg som går på Västkustbanan mellan Göteborg och Köpenhamn och nästa år får vi våra nya snabbtåg för 2 miljarder levererade. SJ:s mål är att resenärerna ska gynnas av ökad konkurrens och vi kommer att fortsätta med trafik av mycket hög klass i Västsverige, säger Elisabeth Lindgren.
Det viktigaste målet för SJ nu är att fortsätta att upprätthålla den goda trafikstandarden i Västtrafik fram till överlämningen. Enligt lagen om anställningsskydd och branschregler kommer den nya operatören att erbjuda SJ:s personal att övergå i DSB:s tjänst när det nya trafikavtalet träder i kraft om ett och ett halvt år.
– Det är viktigt att överlämningen går så bra och smidigt som möjligt för all personal som berörs av detta. Vi utgår ifrån att även DSB First kommer att göra allt för att ta emot vår personal på bästa sätt. Ett liknande övertagande gjordes med DSB First i Öresundstågtrafiken i januari i år, säger Elisabeth Lindgren.