Tull finansierar Södertörnsleden
En avgift på 5 kronor per passage i max 30 år ska delfinansiera bygget av Masmolänken - en tunnel genom Masmoberget i Vårby som ingår i den framtida Södertörnsleden.
– Vi anser att statliga vägar ska bekostas med statliga medel, säger Daniel Dronjak Nordqvist (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.
Turerna kring Södertörnsleden har varit många. Enligt ett genomförandeavtal från 2002 skulle staten och kommunen verka för en byggstart 2006. Planerna har därefter hela tiden skjutits på framtiden. Södertörnsleden är nu utpekat som ett av staten prioriterat projekt i gällande länsplan, har hög prioritet i Stockholmsförhandlingen och omfattas av Regeringens närtidssatsning. Representanter från Huddinge kommun och Vägverket har under våren träffats för att förhandla om eventuell kommunal medfinansiering. Man enades om att ha tunnelavgifter på 5 kronor i tunneln på slutet, den så kallade Masmolänken. För övriga Södertörnsleden lyckades man inte enas.
– Men det hoppas vi på att lösa under hösten. Det är ett av södra Stockholms viktigaste infrastrukturprojekt. Utan Södertörnsleden får inte en Förbifart Stockholm ut sin fulla potential. Därför tror jag att Vägverket kommer att hålla fast vid den planerade byggstarten sommaren 2010, säger Daniel Dronjak Nordqvist.