Scandic mer handikappvänligt
Scandic blir den första hotellkedjan som samlar all information till gäster med speciella behov. På varje hotells hemsida finns svaren på de 80 vanligaste frågorna, till exempel om det finns hörselslinga eller hur bred dörröppningen är till rummen.
- Vi nöjer oss inte med att upplysa om att hotellen är tillgängliga för alla, vi berättar nu hur och vilka eventuella hinder man kan stöta på, allt samlat på varje hotells hemsida. Det här är unik information och ett bra hjälpmedel för alla gäster, och listan kommer kontinuerligt att uppdateras med ny information. Jag har inte sett något liknande hos någon annan hotellkedja i världen, säger Scandics handikappambassadör Magnus Berglund.
För cirka fem år sen började Scandic jobba aktivt med tillgänglighetsfrågor, och sedan dess har man sett en positiv ökning av antalet gäster med funktionshinder. Tillgängligheten är en viktig fråga idag och information om de möjligheter eller hinder som finns bidrar till att öka människors självständighet.